Home Evenimente Aniversare Marcom – 25 de ani pe piața de utilaje din România
Aniversare Marcom – 25 de ani pe piața de utilaje din România

Aniversare Marcom – 25 de ani pe piața de utilaje din România

0

Marcom este de peste 12 ani unul dintre liderii de necontestat ai pieței de utilaje pentru construcții din România, fiind cunoscut în special prin calitatea sa de distribuitor unic al utilajelor Komatsu. Aniversarea celor 25 de ani de activitate în luna mai a reprezentat un prilej deosebit de a reuni în România directorii generali sau reprezentanții europeni ai mărcilor de utilaje și echipamente distribuite de companie.

Evenimentul a fost marcat de o conferință de presă desfășurată la sediul central al firmei din Otopeni, prezentarea activității societății Marcom, dar și a pieței din România, fiind făcute de către domnul Constantin Marcu, director general. O surpriză deosebită a fost participarea ca invitat special a domnului Masatoshi Morishita, CEO Komatsu Europe.

Chiar dacă a fost o aniversare, domnul Constantin Marcu nu a ezitat să răspundă la orice întrebare legată despre situația actuală a pieței construcțiilor din România, dar și despre viitorul acesteia. Am putut remarca tonul optimist al discuțiilor, dânsul considerând că situația actuală a pieței de utilaje și a sectorului construcțiilor este una conjuncturală, capacitatea reală a pieței fiind una de cel puțin trei ori mai mare. Deoarece aceste estimări sunt făcute de unul dintre cei mai buni cunoscători ai acestei piețe (nu trebuie uitat că peste 4.500 de utilaje Komatsu lucrează în România), putem considera că există posibilitatea reală de creștere a acesteia în următorii ani.

Pentru a marca un moment atât de important în istoria societății Marcom, am solicitat un interviu în exclusivitate pentru cititorii revistei noastre domnului Constantin Marcu:

Utilaje&Construcții: 18 ani de colaborare cu producătorul Komatsu reprezintă mai mult decât o simplă afacere comercială. Cum puteți caracteriza în câteva cuvinte această colaborare?

Constantin Marcu: Komatsu este partenerul nostru principal și, totodată, partenerul cu care avem cea mai lungă colaborare. Ne bucurăm de încrederea pe care ne-au acordat-o și ne-o acordă și facem tot posibilul să ne ridicăm la pretențiile unei companii de calibrul Komatsu. Când ai o colaborare cu un asemenea partener realizezi cât de mult te ajută și pe tine să te dezvolți, mai ales în condițiile în care aceștia îți pun la dispoziție tot know-how-ul de care dispun.

Utilaje&Construcții: Piaţa utilajelor din România variază de la un an la altul, în mod aleator. De fapt, câte unităţi ar fi normal, în medie, să se vândă în România într-un an?

Constantin Marcu: Din toate analizele noastre precum și din cele ale Komatsu reiese că o piață normală ar fi undeva în jurul a 2.000-2.200 de utilaje terasiere noi pe an. La baza acestei estimări stau cateva elemente importante: suprafața teritorială a României, numărul de locuitori, potențialul regional, lucrările de perspectivă, vârsta parcului de utilaje existent.

Utilaje&Construcții: Privind în urmă la cei 25 de ani, din postura de director general al companiei Marcom, cât la sută este muncă asiduă și cât inspirație?

Constantin Marcu: Este evident că fără muncă, implicare, dedicare, studiu permanent și dorință nu apar rezultatele bune. Iar noi ne mândrim cu rezultate deosebite pe parcursul existenței firmei noastre.

Utilaje&Construcții: A fost vreun moment în care evoluția pieței v-a surprins nepregătit ?

Constantin Marcu: Să fim sinceri, nu sunt mulți cei care au știut la ce să se aștepte în 2009, odată cu apariția și instalarea crizei economice. Este foarte important, însă, felul în care reacționezi în astfel de momente, ce măsuri iei și cum schimbi planurile. În rest, creșterile și scăderile pieței din ultimii ani putem spune că se încadrează într-un oarecare tipar post-criză. Suntem ferm convinși că România are multe investiții de făcut, în special în infrastructură și vor veni și vremuri în care firmele de construcții vor investi din nou masiv și în utilaje.

Utilaje&Construcții:  În prezent, ținând cont de problemele pieței construcțiilor din România, care este calea de urmat pentru o firmă din domeniu: dezvoltare sau supraviețuire?

Constantin Marcu: Volumul cererii de piață este unul destul de scăzut și îngreunează dezvoltarea oricărei companii. Este o perioadă de așteptare a investițiilor în infrastructură, dar nu am numi-o chiar de supraviețuire. Plus că, în acest timp, căutăm să ne dezvoltăm intern, să ne pregătim pentru momentul de repornire a investițiilor. Între timp, am început să dezvoltăm alte tipuri de activități,  cum ar fi utilizarea mașinilor de alezat pentru refacerea articulațiilor de la brațele de excavatoare, înlocuirea bucșelor, reparăm șasiul de încărcător frontal, etc. Este o activitate pe care am pornit-o cu foarte mult succes, la începutul lui 2017. Există cerere pe piață în acest sens, pe care o satisfacem cu succes, prin complexitatea activităților pe care le desfășurăm, de exemplu reparăm motoare diesel, înlocuim componente, piese, sistemul hidraulic îl reparăm prin înlocuire sau schimbare de componente.

Suntem foarte bucuroși să ne aflăm azi aici și celebrăm aniversarea a 25 de ani de existență Marcom. Pentru Komatsu, România reprezintă a treia cea mai mare țară din Europa de Est, după Polonia și Cehia. Ceea ce vedem ca potențial pentru piața de aici este o revenire a cererii de echipamente, care comparativ cu celelalte țări europene, nu este una foarte mare. Din studiul pe care l-am realizat, rezultă că există aici o cerere de 9 echipamente pentru fiecare milion de oameni, comparativ cu Cehia, de exemplu, unde există 38 de utilaje la fiecare milion de oameni. În prezent dezvoltăm un nou buldoexcavator, un produs foarte important pentru piața din România, care va respecta noile standarde de emisii și care va fi adus aici undeva pe parcursul anului 2018, când îl vom lansa în Europa.

Avem așteptări de creștere de la piața din România unde există un potențial mare, comparativ cu alte țări europene. Suntem foarte încrezători că proiectele de infrastructură vor veni curând, poate nu neapărat anul acesta, dar în anii următori cu siguranță. Așteptăm cu mare interes fondurile de la Uniunea Europeană care să revitalizeze piața de utilaje și avem încredere că atât piața locală în general, cât și vânzările de utilaje ale Marcom vor crește în viitor. Îl felicităm pe domnul Marcu pentru succesul afacerii pe care o conduce și sperăm să lucrăm la fel de bine și în viitor. Sunt foarte mulțumit de parteneriatul pe care îl avem cu Marcom și sper ca împreună să facem și mai mulți clienți fericiți, de acum înainte. Chiar și comparativ cu alte țări europene, Marcom deține un nivel înalt de a menține baza de clienți Komatsu, care ne folosesc astăzi utilajele, acesta este un lucru demn de lăudat și de apreciat. Putem conta pe Marcom că va menține o bază stabilă și o afacere solidă” – Masatoshi Morishita, CEO Komatsu Europe.

Komatsu – un producător deschis spre viitor

Masatoshi Morishita, CEO Komatsu Europe a prezentat pe scurt activitatea companiei Komatsu în prezent, privită din punctul de vedere al investițiilor și noutăților tehnologice, dar a vorbit și despre viitor. Astfel, după un an 2016 care a fost caracterizat pe plan mondial din punctul de vedere al vânzării de utilaje ca fiind unul mai slab, acest an se pare că va marca un reviriment al pieței internaționale.

Renumele de lider inovator în domeniul tehnologiilor de vârf pentru utilaje de construcții, obținut de Komatsu în ultimii ani se bazează pe implementarea în producția de serie a tehnologiilor hybrid, primul fiind excavatorul de 20 t, ajuns deja la a patra generație și vândut cu succes în întreaga lume, sau tehnologia Intelligent Machine Control, introdusă pe piața europeană în anul 2013.

Printre realizările recente ale producătorului japonez se numără și achiziționarea companiei Joy Global, una dintre cele mai mari și mai importante tranzacții din istoria Komatsu: “Este o companie cu sediul în Statele Unite ale Americii, mai exact în Wisconsin, în apropiere de Chicago, ce produce echipamente pentru sectorul de minerit, dar într-un sens aparte, și anume acela că au dezvoltat produse pentru mineritul subteran. Compania are 13.000 de angajați, iar în 2015 a înregistrat o cifră de afaceri de 3 miliarde de dolari. Joy Global este un nume bine-cunoscut în această industrie, dar după achiziție, am decis că o vom numi Komatsu. În America vom avea compania Komatsu Minning Operation cu care vom lucra pentru a dezvolta noi oportunități de business”.