Producătorul englez JCB a invitat în primele zile ale lunii februarie reprezentanţii presei, pentru o prezentare detaliată a utilajelor, echipamentelor, sistemelor de propulsie și tehnologiilor care vor fi implementate începând cu acest an în noile sale game de utilaje. Așa cum ne-a obișnuit de ani buni, aceste lansări nu au reprezentat decât o parte din show-ul tehnologic, surprizele fiind sarea și piperul celor două zile petrecute în fabrica și pe terenul de demonstraţii din Rocester – UK.

Prima zi a fost dedicată lansării unei noi serii de motoare de trei litri JCB430 DieselMax, prilej cu care am putut vizita și fabrica de motoare, dar și centrul  de testare.

Și cum prima zi nu se putea încheia decât în stil JCB, am asistat și la o premieră mondială, care poate fi numită și istorică din punct de vedere al producătorului britanic, și anume intrarea pe piaţa mondială a producătorilor de nacele și platforme de lucru la înălţime.

JCB430 DieselMax – mai ușor cu 30%

Programul a început cu o conferinţă de presă susţinută chiar în incinta centrului JCB Power Systems, locul unde din anul 2004 se proiectează, testează și se produc motoarele sub marcă proprie. Aici se produc motoarele de 4.4 , 4.8 și 7.2 litri, în cei 12 ani de producţie fiind trimise la lucru peste 400.000 de motoare.

JCB430 DieselMax este cu 30% mai ușor decât motorul de 4.4 litri și poate fi considerat ca având un caracter universal, putând fi montat pe numeroase tipuri de utilaje.

Performanţele sale sunt deosebite, nu numai din punct de vedere al consumului, care este mai scăzut cu 8% decât cel mai eficient motor din generaţia anterioară. Acesta poate fi de asemenea utilizat pentru o gamă largă de tipuri de utilaje, întrucât garantează atacarea unor pante, în condiţii de sarcină maximă și viteză menţinută constantă de deplasare de până la 45 grade (cu 10 grade mai mult decât generaţia anterioară). Motorul are o construcţie robustă, unitară, nefiind necesară tratarea gazelor de eșapament cu filtru DPF sau DEF.

Primul model din seria 430 are puterea de 74 CP și un cuplu maxim de 400 Nm ce se atinge la turaţii joase de 1.300 rpm. Acesta este deja proiectat pentru ca în viitor să poată respecta normele de poluare Stage V, permiţând montarea transmisiilor clasice JCB proiectate pentru lucrări grele ce presupun transmiterea unui cuplu permanent mare.

ACCESS THE REVOLUTION

Cu o dezvoltare foarte rapidă în ultimii ani, piaţa nacelelor și platformelor de lucru la înălţime este foarte atrăgătoare în cifre, având o valoare medie anuală de 8 mld. EUR și 130.000 de unităţi vândute. Pentru un jucător de talie mondială precum JCB, aceste cifre reprezintă argumente convingătoare pentru a pune la treabă proiectanţii…

În concluzie, gama de platforme-foarfecă este deja gata pentru a fi comercializată, numărând nu mai puţin de 9 modele acţionate electric și 3 cu motor diesel și înălţimi de lucru cuprinse între 4,6 și 13,8 m. Până la sfârșitul anului 2017, 27 de modele vor fi gata pentru piaţa de specialitate: 5 cu braţ articulat și 10 cu braţ telescopic. Rămâne de văzut cât de rapid vor fi disponibile pe piaţă, ţinând cont de faptul că JCB se bazează pe o forţă de vânzări redutabilă, formată din 770 de reprezentanţe și vânzători direcţi, dar și 2.200 de depozite la nivel mondial.

JCB Proximity Braking System (PBS)

A doua zi a început în forţă, cu prezentări informative în sala de conferinţe a fabricii JCB, urmate pe terenul de teste de demonstraţii și sesiuni de discuţii detaliate lângă fiecare utilaj în parte. Și cum se pare că lansările surpriză sunt specialitatea casei, de această dată acestea au venit de unde ne așteptam mai puţin, chiar înainte prezentării noului încărcător compact JCB 403.

Interacţiunea om-mașină a fost întotdeauna în centrul atenţiei specialiștilor grupului, creșterea productivităţii și siguranţei în timpul lucrului fiind legată direct de confortul cabinei și informaţiile primite de către acesta. Cel mai nou demers este reprezentat de sistemul Proximity Braking System (PBS). Acesta declanșează în mod automat o alarmă în cabina operatorului concomitent cu oprirea mașinii în momentul în care o persoană se aproprie de aceasta în timp ce lucrează și punerea cutiei de viteze în poziţia neutră.

Operatorul poate preseta o zonă de siguranţă în jurul utilajului, în funcţie de locul de lucru și de activitate, astfel că acum poate fi sigur că nici o persoană nu intră în raza de acţiune a mașinii. În plus, persoanele care se deplasează pe șantier în apropierea mașinii au montat un receptor pe casca de protecţie care începe să vibreze odată atinsă limita zonei de siguranţă. Acesta funcţionează și poate lucra în corespondenţă cu alte utilaje atunci când acestea trebuie să funcţioneze la distanţe mici între ele. Sistemul avansat de alertă și protecţie va fi oferit în dotarea opţională, pentru început pe modelul JCB 457, încărcătorul frontal de 19 t considerat reprezentativ pentru acest tip de utilaje.

JCB TM320 – încărcător telescopic pe roţi

Un utilaj deosebit care, chiar dacă nu este unic pe piaţă ca modelul HYDRADIG, reprezintă încă o creaţie marca JCB. Proiectat special pentru sectorul construcţiilor, dar și pentru alte activităţi industriale, acesta îmbină calităţile unui încărcător frontal, prin poziţia centrală a operatorului și vizibilitatea perfectă de jur-împrejur, cu capacitatea de ridicare la înălţimi mari a unui telehandler.

Este dotat cu cel mai bun motor disponibil în prezent, JCB EcoMAX, ce nu necesită sistem extern de filtrare PDF, oferind performanţe deosebite de lucru, precum o sarcină maximă de ridicare de 3.200 kg și o înălţime de lucru maximă de 5,2 m, putând însă să susţină 1.750 kg la o distanţă de 5,2 m de roţile din faţă.

Transmisia JCB Powershift cu patru viteze asigură o viteză de deplasare maximă de 40 km/h. Capacitate de ridicare mare, viteză de operare ridicată, cicluri de lucru scurte, toate aceste mari plusuri sunt posibile datorită pompei hidraulice load-sensing cu un debit de 140 l/min. Sistemul Powershift poate fi utilizat atât în regim de cutie automată, cât și cu control manual. Opţional, este disponibil sistemul JCB Auto Smooth Ride System ce permite o deplasare fără șocuri cu cupla plină.

LOADALL – 40 ani de performanţă

Cel mai important producător de telehandlere din lume sărbătorește 40 de ani de la producţia primului model din seria Loadall. Un eveniment pe care JCB l-a sărbătorit așa cum știe mai bine, lansând un nou model din seria grea de 18 m Loadall 540-180 HiViz. Printre cele mai mari utilaje din această serie, echipate cu platforme extensibile ce permit lucrul la înălţime a unei echipe, au fost prezentate pe terenul de testare JCB.

540-180 HiViz este special construit pentru activităţile ce presupun transport rapid între șantiere sau pentru închirieri, deoarece dimensiunile sale de gabarit, ce măsoară 2,35 lăţime și 6,26 m lungime permit încărcarea a două astfel de utilaje într-un camion cu oblon lateral.

Pe scurt, acesta oferă faţă de modelele anterioare 5% înălţime de ridicare mai mare, o rază de acţiune cu 10% mai mare, costuri de întreţinere mai mici cu 50% calculate la 1.000 ore utilizare și un ciclu de lucru mai rapid cu 20%. În plus, acesta este echipat cu noul motor SmartPower Tier 4 Final EcoMAX pe care l-am prezentat deja, ceea ce asigură o reducere suplimentară de combustibil de 10%.

Acest model ce face parte din noua generaţie de utilaje performante consumă numai 4,1 l/h de combustibil.

DualTech VT – un sistem de transmisie a mișcării revoluţionar

DualTech VT reprezintă o invenţie 100% JCB, fiind de fapt un hibrid între transmisia hidrostatică și sistemul modern de control al vitezelor powershift. Lansat deja pentru utilajele din domeniul agriculturii, un domeniu de excelenţă pentru JCB, rezultatele foarte bune obţinute de către utilizatori au confirmat avantajele acestuia, comparativ cu sistemele deja considerate clasice. DualTech VT funcţionează pentru viteze mai mici de 19 km/h ca o transmisie hidrostatică, fluidul hidraulic trimis de către o pompă spre un motor hidraulic, punând în mișcare utilajul. Odată cu creșterea vitezei, un sistem electronic comută automat controlul deplasării spre un sistem powershift cu trei viteze, puterea motorului fiind astfel utilizată optim la viteze mari. În acest fel, este livrată permanent întreaga putere de care este nevoie pentru acţionarea mașinii, dar într-un mod economic din punct de vedere al consumului de combustibil.

Operatorul poate utiliza sistemul DualTech VT la viteze mai mari de 19km/h fie prin utilizarea full-time a tracţiunii integrale (4WD), sau numai pentru o punte (Auto 2WD).

Acest sistem dual de control al vitezei este disponibil pe gama de telehandlere JCB 531-70 Industrial DualTech VT, 535-95 Industrial DualTech VT și 541-70 Industrial DualTech VT. Conform prezentării oficiale, acesta asigură o productivitate cu 25% mai mare decât alte modele existente în prezent pe piaţă.

Alternanţa prezentărilor informative și a demonstraţiilor practice au făcut ca cele două zile petrecute în apropierea cartierului general JCB să treacă ca un fulger. Și pentru că este dificil ca într-un singur articol să cuprinzi toate noutăţile lansate de către producătorul englez, am alternat prezentările de utilaje cu cele ale tehnologiilor de ultimă oră, unele unice pe piaţa mondială, fără a avea pretenţia de acoperi integral prezentările din cele două zile.