Într-o eră a tehnologiei, pe care o întâlnim la tot pasul şi fără de care, de multe ori, viaţa noastră nu ar mai fi la fel, este greu de crezut că se mai pot face mari schimbări. Şi totuşi există destui oameni care se străduiesc să aducă viitorul în prezent. Printre ei, şi o echipă formată din ingineri şi proiectanţi de la Renault Trucks, care încearcă să dezvolte un nou proces de fabricaţie, imprimarea metalică 3D. Sună science-fiction pentru mulţi, dar echipa Renault a reuşit să testeze deja mai multe piese complexe ale unui motor Euro 6.

Departamentul de cercetare din Lyon, Renault Trucks Powertrain Engineering, s-a concentrat asupra tehnologiei de fabricare metalică aditivă, pe care o consideră drept viitorul proces de fabricaţie, aşa că a proiectat un prototip de motor DTI 4 Euro 6, cu patru cilindri, folosindu-se exclusiv de tehnica imprimării 3D.

Propulsorul a fost realizat deja virtual, dar, în această etapă a cercetării, doar colbutoarele şi suporţii acestora au fost realizaţi prin imprimare. Piesele au fost testate timp de 600 de ore în interiorul unui motor Euro 6 funcţional, iar rezultatul a fost un succes. „Scopul unui astfel de proiect este să demonstreze impactul pozitiv al producţiei metalice aditive asupra dimensiunilor şi masei unui motor. Acest proces ne-a permis să reducem cu 120 de kilograme, adică 25%, masa unui motor cu patru cilindri. În plus, testele pe care le-am realizat demonstrează durabilitatea componentelor fabricate prin intermediul imprimării 3D. Nu este doar un aspect cosmetic”, a explicat Damien Lemasson, manager de proiect Renault Trucks. Odată cu acest pas important, apar noi oportunităţi de dezvoltare pentru motoarele termice.

Procesul de imprimare, care înseamnă adăugarea de materiale strat cu strat, poate fi folosit pentru crearea unor forme complexe, dar şi pentru optimizarea dimensiunii pieselor şi reducerea operaţiunilor de asamblare. Implicit şi pentru reducerea numărului pieselor care compun un motor. „Producţia aditivă ne eliberează de constrângeri şi eliberează creativitatea inginerilor. Această procedură oferă o perspectivă de diferenţiere tehnologică a motoarelor de mâine, care vor fi mai uşoare şi mai funcţionale, oferind astfel performanţe optime.”, a mai spus Damien Lemasson.

Avantajele 3D

Concret, odată cu acest succes, numărul componentelor dintr-un propulsor DTI 5 a scăzut cu 25%, cea ce înseamnă cu 200 de piese mai puţin. Dar acestea nu sunt singurele avantaje ale tehnologiei imprimării 3D. Pentru companiile de transport, înseamnă mai mulţi bani în conturi. Cum? Destul de simplu… Pe de o parte, reducerea volumului motorului va duce la creşterea sarcinii utile. Pe de altă parte, înseamnă o scădere a consumului de carburant. Deocamdată, acest proces tehnologic poate fi folosit pentru aplicaţii extrem de specializate sau pentru producţia unor serii limitate, dar, încurajaţi de rezultatele pozivite ale testelor, inginerii Renault Trucks promit că îşi vor continua munca de cercetare pentru a creşte şi mai mult performanţa şi funcţionalitatea componentelor camioanelor.