Home Informaţii la zi Tehnologiile de reciclare la rece Wirtgen – reabilitare în Cape Town
Tehnologiile de reciclare la rece Wirtgen – reabilitare în Cape Town

Tehnologiile de reciclare la rece Wirtgen – reabilitare în Cape Town

0

 

Camps Bay Drive, o șosea importantă a orașului Cape Town ce asigura accesul către Camps Bay și Hout Bay necesita lucrări de lărgire a benzilor, pentru a putea face față volumului mare de turiști și numarului mare de autobuze MyCiti. Pentru a minimiza impactul lucrărilor asupra traficului, proiectul prevedea demararea acestora în afara vârfului de sezon și finalizarea lor cât mai rapid. Factorul-cheie în această poveste l-au reprezentat tehnologiile de reciclare la rece de la Wirtgen. În rolul principal: stația mobilă KMA 200.

Metropola sud-africană deține volume mari de asfalt recuperat provenit de la numeroasele lucrări de mentenanță desfășurate în jurul orașului. Materialul a fost folosit în general pentru zonele cu construcții de rezistență. Pentru a reutiliza acest material de bună calitate contractorul  WorleyParsons a primit sarcina de a găsi o modalitate mai eficientă și mai sustenabilă de a-l folosi. Din acest motiv a fost testată utilizarea tehnologiei pe bază de bitum spumat, stratul de bază al Camps Bay Drive fiind construit din asfalt recuperat 100%, utilizat ca strat de bază stabilizat cu bitum spumant.

Wirtgen KMA 200 garantează un material reciclat de înaltă calitate

Inițial proiectul presupunea lărgirea drumului pentru ca autobuzele MyCiti să circule fără probleme, însă din cauza volumului și a dimensiunilor mari ale acestora analiza geometrică a determinat o lărgire a întregii porțiuni a drumului cu 1,4 m. Planul includea o reabilitare ușoară cu o lărgire a zonei care avea nevoie de construcție în profunzime, însă, ulterior, au fost descoperite mai multe puncte vulnerabile de-a lungul drumului, pentru care era nevoie de: 50 mm turnare asfalt AE-2; 200 mm bază stabilizata cu bitum spumat BSM 1; 150 mm sub-bază G5, pietriș natural; 150 mm sub-bază selectată G7, strat principal de piatră.

Proiectul a fost împărțit în trei secțiuni de construcție. Secțiunea 1 de la Geneva Drive la Prima Avenue, Secțiunea 2 de la Prima Avenue la Rontree Avenue, și Secțiunea 3 de la Rontree Avenue la Houghton Road. Pentru a asigura o uniformitate mai mare și o calitate mai bună a mixturii s-a decis folosirea unei stații mobile pentru producerea de BSM.

Rețeta potrivită este decisivă

Pentru efectuarea lucrărilor de construcție a fost desemnată compania Power Construction, de producția BSM cu ajutorul stației Wirtgen KMA 200 ocupându-se Miling Techniks.  În timpul construcției, rezervele de asfalt recuperat au fost trimise pentru testare tehnică la Laboratoarele BSM din Durban. Întregul concept a fost realizat pe baza celor trei opțiuni, folosindu-se cele două rezerve dedicate de materiale provenite din două surse create pentru acest proiect, de către municipalitate. Opțiunile includeau: 100% asfalt recuperat, 100% asfalt recuperat cu 10% praf, 100% asfalt recuperat cu 25% pietriș G4.

Pe baza rezultatelor obținute, opțiunea cea mai eficientă din punct de vedere al costurilor s-a dovedit a fi amestecul de asfalt recuperat cu 2,1% bitum spumat și 1% ciment. O propunere alternativă sub forma unei sortări a materialului până la minus 19 mm în locul concasării acestuia de către contractor a fost acceptată, cu condiția ca   fracția de particule (0,075) să întrunească specificația de 4%. Acest lucru a fost monitorizat pe durata proiectului, fracția de particule înregistrată fiind cuprinsă între 3% și 4%. RA sortat a fost procesat utilizând stația KMA, pentru a forma un BSM 1 care a fost stocat în depozit timp de 7 zile.

Pentru a asigura o calitate adecvată a BSM și consistență în timpul procesului de mixare, companiile Power Construction, Milling Techniks și WorleyParsons, implicate în proiect, au creat un sistem de calitate adaptat producției de BSM, folosing  stația KMA de la Wirtgen. Acesta a fost implementat pentru a se asigura faptul că mixtura întrunește specificația BSM 1, pe parcursul proiectului. Odată ce BSM a fost produs, materialul fie a fost transportat imediat pe șantier, fie a fost protejat și depozitat la depozitul Ndabeni.

Controlul calității BSM, obligatoriu

BSM a fost turnat folosindu-se un finisor greu cu șenile aparținând Power Construction, în două straturi cu o grosime de 100 mm, în cadrul aceluiași proces, care a reușit să obțină un grad de compactare de 100%). Înaintea demarării operațiunilor de asfaltare și compactare, Soillab a efectuat o testare a BSM, care a pus la punct o platformă de testare în concordanță cu specificațiile TG2, 2009. Controlul de aprobare a fost efectuat pe baza Rezistenței Indirecte la Tracțiune (ITS) și MDD provenite de la probele luate din stații și de pe șantier.

Cele trei secțiuni identificate au fost construite folosindu-se tehnici similare, însă cu toate acestea în secțiunile 1 și 3, BSM a fost deschis traficului imediat după construcție și, în unele cazuri, la 24 de ore de la construcție.

Un proiect cu bătaie lungă

Proiectul de reabilitare Camps Bay Drive a permis descoperirea unor lucruri esențiale legate de utilizarea BSM și, în mod special, de BSM-uri cu 100% RA. Cele mai importante concluzii trase în urma proiectului au fost:

  • Mixarea mobilă statică a BSM ar trebui efectuată în lunile de vară din regiunea Western Cape, datorită condițiilor meteorologice. Temperaturile scăzute și umiditatea ridicată au ca rezultat un produs de calitate mai slabă.
  • Pentru a concasa RA supradimensionat, trebuie folosit un concasor cu impact. Acest lucru poate crea mai multe particule în mixtură, dar și reducerea necesității de stocare a RA supradimensionat.
  • Planificarea și pregătirea operatorilor înainte de faza de testare sunt cruciale, deoarece acest produs nu este un material pe bază de asfalt, fiind nevoie de aplicarea de diferite metode de așternere și compactare
  • BSM cu 100% RA are goluri în mixtură și prin urmare, atunci când vremea rea este iminentă, acesta trebuie să fie sigilat pentru a împiedica pătrunderea apei.

Reciclarea la rece cu bitum spumat: calitate superioară la cost redus

În timpul utilizării produsului în cazul utilizării de BSM 100% au fost obținute următoarele rezultate pozitive:

  • Designul este foarte versatil, iar modificările minore ale RA și ale mixturii nu au un efect semnificativ asupra calității BSM
  • Materialul se comportă foarte bine la deschiderea mai devreme a traficului.
  • Se obține o reducere semnificativă de costuri atunci când se utilizează RA 100%, care se ridică la aprox. 2,95 Euro/mp. Această reducere include doar costurile de economisire a materialelor, nu și pe cele suplimentare de trafic și timp
  • Costurile ar putea fi reduse si mai mult prin producerea materialului într-o locație mai apropiată de șantier, sau producerea în masă a materialului, întrucât cea mai mare componentă de cost pentru producerea BSM o constituie transportul RA și BSM către șantier.

Per ansamblu, proiectul a fost un succes major. Pe parcursul acestuia au fost prelucrate circa 8.150 t de RA (4.200 mc), ​​folosindu-se 165 t de bitum și 78 t de ciment. Utilizarea RA în cadrul structurii drumului oferă o soluție mult mai eficientă și mai durabilă pentru viitor, cu atât mai mult cu cât resursele de agregate sunt epuizabile.