Cercetare, proiectare, organizarea liniei de producţie, execuţie, verificarea calităţii, transportul și în cele din urmă montajul. Fiecare comandă este o provocare, dar și o responsabilitate asumată, deoarece aici se produc elementele de rezistenţă pentru poduri, pereţi și planșee clădiri, segmente de tuneluri și alte tipuri de structuri. Pe scurt, aceasta este societatea Ferrobeton România: o firmă modernă cu tehnologii moderne ce aparţin secolului XX.
Este un privilegiu să poţi să asiști la producţia unei grinzi de beton și oţel de mii de tone, iar invitaţia de a fi martorii unui record absolut a fost una irezistibilă pentru specialiștii noștri: aici au fost produse șapte grinzi fiecare având o greutate de 75 de tone, fiind destinate realizării unui pod cu o lungime de 80 m în zona Dridu, judeţul Ialomiţa. Trebuie spus că fabrica de la Ploiești dispune de una dintre cele mai moderne tehnologii de precomprimate disponibile la nivel european, cu o suprafaţă acoperită, de lucru, de 9.000 mp și un teren de 17 hectare, aici se pot produce până la 2.200 mc/lună de elemente prefabricate.
Istoria și viitorul unui campion
Ferrobeton a început producţia de elemente prefabricate în anul 2008, investiţia în clădiri, echipamente și tehnologii ridicându-se la 12 milioane de euro. Evoluţia firmei a fost rapidă, oferta sa acoperind atât domeniul privat, aproximativ 90% din total producţie, prin realizarea de structuri pentru clădiri (clădiri logistice, fabrici, mall-uri) dar și în domeniul investiţiilor publice, prin producerea grinzilor de pod. Printre clienţii companiei se numără companii importante din sectorul construcţiilor, precum Con-A, Conarg, BOG’ART, Scorillo, WDP, KESZ.
Ferrobeton România estimează pentru acest an o cifră de afaceri de 7,2 milioane de euro, în creștere cu peste 24% faţă de anul trecut, datorită în primul rând cererii mai mari de structuri pentru clădiri industriale și comerciale. Datorită flexibilităţii mari a liniei de producţie și a unui compartiment puternic de proiectare, compania produce în funcţie de cerinţele beneficiarului numai elemente unice, pe lista noutăţilor tehnologice oferite de Ferrobeton în anul 2015 aflându-se elementele tip zid de sprijin cu talpă în pantă pentru tunelul de intrare de la Mega Mall, elementele speciale pentru platforme de cântar, precum și fundaţiile de ancorare pentru stâlpi electricitate.
Una dintre principalele proiecte realizate de Ferrobeton în 2015 a fost cel pentru fabrica Yazaki, un proiect dezvoltat de WDP la Brăila: „Am contractat această lucrare în primăvară, unde pe lângă structura de beton armat prefabricat, am furnizat și lucrări din beton monolit și structuri secundare din metal”. La această lucrare s-au adăugat extinderea centrului comercial City Park Mall în Constanţa; Hala de la ferma de Porci de la Cotorca, judeţul Buzău; Hala de producţie Dekomte, Parcul Industrial Ploiești Vest; Kaufland Ferentari (care se derulează în prezent) și bineînţeles, grinzile record pentru podul de la Dridu, Ialomiţa. Pentru 2016, Ferrobeton a încheiat un precontract cu proprietarul lanţului de magazine Lidl și are în vedere posibilitatea de exindere a capacităţii de producţie.
Mai ieftin, dar mai rezistent
Tehnologia utilizată pentru pretensionarea toroanelor de oţel este mai ieftină decât cele existente pe piaţă, iar elementele sunt mai economice. În plus, datorită forţei de tensionare la 1.000 tf, capacitatea portantă a elementelor prefabricate este superioară comparativ cu alte produse de pe piaţă.
Cum funcţionează tehnologia de pretensionare
Alpár Kozma, directorul de vânzări Ferrobeton România a prezentat detaliat tehnologia, unică în România, de pretensionare a toroanelor de oţel: „Aceste grinzi fac parte din categoria elementelor din beton armat și pretensionat. Tehnologia folosită este cea de pretensionare pe standuri, care implică introducerea și întinderea unor grup de toroane din oţel la partea inferioară a grinzii. După montarea armăturilor se montează cofrajul în interiorul căruia se toarnă betonul.
Important de menţionat este faptul că aderenţa betonului se face direct pe toroanele pre-întinse, care după detensionare introduc o forţă de compresiune de-a lungul grinzii. Aceasta permite ca în stadiul de exploatare a grinzii betonul din toată secţiunea grinzii să lucreze la compresiune, rezultând astfel o capacitate de rezistenţă ridicată la moment încovoietor (această solicitare apare atunci când grinda este fixată la capete și deasupra este turnat un strat asfaltic pe care trec camioane și mașini de diferite tonaje“.
Practic, această tehnologie este net superioară celei de post tensionare, deoarece turnarea se face într-o singură bucată, dispărând problemele de îmbinare a diferitelor secţiuni, și în plus este mult mai ieftină. Astfel, procesul de producţie a unei grinzi cu o lungime de 44 de metri este unul foarte rapid: „Făcând o medie lunară, putem spune că o grindă de genul acesta se produce, cu aproximaţie, într-o zi sau chiar mai puţin”.
„Un alt avantaj important pentru client este și viteza de producţie mare, de exemplu pentru lucrările de la pasajul Mihai Bravu am produs într-o singură etapă un număr de 44 de grinzi de 33 și 39 de metri, în doar 5 săptămâni, iar calitatea produselor noastre este mare pentru că lucrăm cu aditivi și betoane de înaltă calitate” – Alpár Kozma director de vânzări Ferrobeton România.