Anul trecut unul din cele mai importante evenimente desfășurate în portul Constanța a fost instalarea a două noi manipulatoare portuare, model Mantsinen 200ES, unele dintre cele mai mari de acest tip din lume. Acestea au adus odată cu instalarea lor numeroase beneficii din punctul de vedere al randamentului, dar și al reducerii poluării, datorită capacității lor de a funcționa dual, electric sau cu motor diesel. Practic, introducerea acestor utilaje de mare capacitate în fluxul de descărcare al portului a revoluționat încărcarea și descărcarea cerealelor și îngrășămintelor. Având o rată de productivitate impresionantă de 600 de tone pe oră, acestea au redus drastic timpii de returnare pentru navele care acostează la Constanța.

Operarea lor a oferit un randament atât de bun încât societatea KUHN România, importatorul mărcii Mantsinen pentru România și unul dintre cei mai mari distribuitori de utilaje terasiere și echipamente de ridicat din țara noastră, încât acesta a fost solicitat pentru instalarea a noi utilaje de la producătorul finlandez, două fiind deja livrate în prima jumătate a anului. În continuare, în luna octombrie a.c. trei noi manipulatoare Mantsinen au ajuns în Portul Constanța, după o călătorie de peste două săptămâni pe mare. Este vorba despre două modele Mantsinen 140 și un Mantsinen 200DES, aduse complet asamblate și pregătite pentru punere în funcțiune.
Povești adevărate cu giganții de la Constanța
Procesul de descărcare a avut loc în condiții excelente, echipa de tehnicieni de la Kuhn România, bine pregătită și având deja experiența primelor manipulatoare Mantsinen montate lucrând eficient și fără erori. În continuare, specialiștii români au oferit asistența de specialitate pe toată durata operațiunii pentru verificările inițiale și pentru coordonarea pregătirilor de punere în funcțiune.
Mantsinen 200DES – eficiență în mișcare
Modelul Mantsinen 200DES este unul dintre cele mai performante utilaje din clasa sa, , fiind al doilea ca și mărime din gama de 8 utilaje specializate construite de către producătorul finlandez. Echipamentul funcționează cu tehnologie Dual Power, ceea ce înseamnă că poate opera atât electric, cât și pe motor diesel, oferind flexibilitate în funcție de cerințele aplicației.
În configurația comandată pentru a lucra în portul Constanța acesta are o masă operațională proprie de peste 280 t, o rază de lucru de până la 37 m și o capacitate de ridicare de până la 26 tone, fiind proiectat pentru a opera nave de până la 60.000 DWT, având lățimea de maxim 32 m. Aceste valori îi permit să manipuleze volume mari de materiale în condiții de siguranță și stabilitate.
Sistemul HybriLift® dezvoltat de către specialiștii Mantsinen scade consumul de energie în timpul lucrului cu până la 50%, respectiv a costurilor de operare. Reducerea nivelului de noxe, atunci când lucrează cu motor diesel, este proporțională. Acesta funcționează pe principiul stocării energiei într-un interval din cadrul ciclului de lucru, respectiv recuperând energia la coborârea brațului, ulterior aceasta fiind livrată înapoi în sistem, exact în intervalul în care mașina solicită nivelul maxim de energie.
Pentru o versatilitate maximă, utilajul este echipat cu mai multe tipuri de atașamente dedicate manipulării mărfurilor vrac, materialelor industriale sau sarcinilor grele de până la 25 tone. Această varietate permite adaptarea rapidă la diverse materiale – de la celuloză și role metalice, până la saci big bag sau produse vrac – fără a fi necesare acțiuni complexe din partea operatorului atunci când trebuie schimbat atașamentul pentru a manipula tipuri diferite de materiale.
Mantsinen 140 – forță compactă și precizie
Alte două manipulatoare Mantsinen 140 au fost aduse în port pentru a completa activitatea de descărcare la chei, alături de utilajele mai mari ale producătorului finlandez, și acestea fiind atent supravegheate și instalate de specialiștii Kuhn România. Acestea se remarcă prin echilibrul perfect dintre forță și precizie, fiind recomandate pentru activitățile de încărcare, descărcare sau manipulare a mărfurilor vrac.
Fiecare model are o rază de acțiune de până la 29 metri și o capacitate de ridicare de aproximativ 18 tone, caracteristici care îl recomandă atât pentru aplicațiile portuare cât și cele industriale.
Și acestea au inclus sistemul HybriLift® care garantează un consum mediu redus de combustibil.
Manipulatoarele Mantsinen sunt acum gata să lucreze
Descărcarea utilajelor s-a încheiat fără incidente, iar toate echipamentele au fost verificate și pregătite pentru pornire. Punerea în funcțiune s-a realizat rapid, confirmând calitatea logisticii și colaborarea eficientă dintre echipele implicate, din România și respectiv ale producătorului. Fiecare proiect Mantsinen reprezintă o combinație între tehnologie, experiență și atenție la detalii. Aceste trei noi utilaje sunt deja pregătite acum să contribuie la eficientizarea operațiunilor de manipulare a materialelor din Portul Constanța.
Despre calitatea manipulatoarelor Mantsinen
Brațul si balansierul sunt construite din oțel special de înaltă rezistență ce permite operarea în condiții de eforturi dinamice deosebite, determinate de funcționarea la sarcini mari de lucru pe perioade lungi de timp, fără ca brațul să se deformeze. Circuitele hidraulice sunt montate astfel încât sunt 100% protejate deoarece nu ies in afara gabaritului brațului.
Compartimentele grupului motor propulsor si al sistemului hidraulic de pompare sunt izolate fonic, astfel că nivelul de zgomot la exterior se menține totdeauna la valori minime. Motorul este montat transversal, echipele de întreținere având acces din două părți la el. De asemenea, pompele circuitului hidraulic de lucru sunt izolate de motor prin plăci de protecție.
Radiatorul și sistemul de răcire al uleiului hidraulic sunt montate față în față, fiind astfel ușor de curățat și de întreținut. Ventilatorul reversibil permite menținerea curată a filtrelor fără a se întrerupe funcționarea utilajului.
Mecanismul de rotire este format din 2 motoare și un rulment de rotire de mare diametru cu role heavy-duty montate pe 3 rânduri. Dinții interiori ai rulmentului de rotire au propriul lor sistem de ungere permanentă. Mecanismul de rotire are propria pompă, un circuit hidraulic în buclă închisă, astfel că mișcarea de rotire se realizează lin, precis, operatorul putând așeza sarcinile din cârlig precis și sigur.
Cabina operatorului este spațioasă, dotată cu sistem de aer condiționat, beneficiind de o suprafață vitrată foarte generoasă care ajunge la nivelul podelei, oferind acestuia o vizibilitate perfectă asupra zonei de încărcare.
Cabina este construită din oțel inoxidabil – unicat în lume în domeniul utilajelor din această clasă – rezistent la mediu coroziv exterior, precum aerul din zonele marine.
Sistemul de deplasare a cabinei permite mișcări independente de deplasare pe orizontală și verticală, astfel că operatorul are totdeauna o vizibilitate perfectă asupra zonei de încărcare.
















