Gigantii SoselelorInformaţii la ziNewsOnline

Volvo FH 16, un camion de performanţă înaltă!

Nevoile de transport ale Europei cresc de la o zi la alta. Se consumă mai mult, se produce şi se transportă mai mult. Iar odată cu creşterea încărcăturilor au crescut şi pretenţiile, căci clienţii îşi doresc marfa mai repede şi la un preţ acceptabil.

Presiunea pe patronii firmelor de transport este uriaşă în aceste vremuri. Ca să poţi face faţă cererii şi concurenţei, trebuie să ai camioane puternice şi eficiente din punct de vedere al consumului. Altfel, afacerea ta se va „târî” zi de zi. Asta în cazul fericit!

Presiunea a crescut şi pentru producătorii de camioane, care trebuie să găsească noi tehnologii care să permită creşterea puterii motoarelor şi scăderea consumului de carburant şi a emisiilor poluante. Un astfel de producător, aflat mereu în căutarea unor noi soluţii, este Volvo, un nume care a stabilit mereu noi standarde de performanţă şi siguranţă rutieră.

Volvo FH16, cu adevărat special

Munca intensă a inginerilor Volvo are şi un rezultat, Volvo FH16, cel mai puternic camion construit de către acest producător. Acest model a fost gândit special pentru cele mai grele şi dificile operaţiuni, aşa că se „simte” cel mai bine, în elementul său, atunci când este pus să tragă. Ce-l face special? În primul rând, motorul. Noul propulsor D16 K este cel care diferenţiază FH16 de celelalte camioane din seria FH. Motorul poate avea trei versiuni de putere, de 550, 650 şi 750 CP, toate respectând norma de poluare Euro 6, şi oferă un cuplu de până la 3.500 Nm. Cu ajutorul noilor materiale folosite, al procesului de fabricaţie şi nu în ultimul rând al software-ului de ultimă generaţie, motorul D16K reuşeşte să ofere un cuplu excelent chiar şi la turaţii mici, plaja de cuplu fiind însă foarte largă. Drept urmare, acceleraţia, puterea de tracţiune şi confortul la volan ating cote greu de imaginat. În comparaţie cu deja „învechitele” motoare Euro 5, propulsoarele Euro 6 de la Volvo emit cu aproape 80% mai puţine particule şi oxizi de azot, fiind foarte prietenoase cu mediul. Cum s-a ajuns la această performanţă? Noile componente ale motorului îmbunătăţesc fluxul de gaze şi asigură ajungerea lor la sistemul de tratare ulterioară, la o temperatură optimă. În plus, un injector diesel special asigură eficienţa filtrului de particule şi buna funcţionare a sistemului DPF. Pe de altă parte, catalizatorul de oxidare diesel produce cantitatea de NO2 pentru ca filtrul DPF să asigure combustia eficientă a particulelor. De asemenea, în condiţii de vreme rece, furnizează căldura necesară pentru regenerare. Filtrul de particule stochează particulele nocive până când acestea vor fi arse în timpul regenerării, procesul fiind unul automat. În zona de amestec, gazele de eşapament sunt pulverizate cu AdBlue, aşa că atunci când vor ajunge în catalizator, oxizii de azot sunt transformaţi în azot inofensiv şi vapori de apă. Ultima etapă înaintea ţevii de eşapament este catalizatorul pentru emisii de amoniac. Aici, amoniacul rămas, NH3, este eliminat. La economia de carburant contribuie, printre altele, şi frâna de motor brevetată de Volvo, VEB+. Ea utilizează un design unic de arbore cu came pentru a absorbi până la 470Kw (639 CP) din puterea motorului. Astfel, în combinaţie cu transmisia I-shift şi sistemul inteligent de control al vitezei de croazieră, se pot face economii substanţiale de carburant. Şi astfel ajungem la al doilea punct forte al camionului FH16: transmisia.

I-Shift – inovaţie la maximum

În combinaţie cu motorul D16K, cutia de viteze I-Shift Dual Clutch îi oferă lui FH16 puterea necesară pentru muncile grele, fie că vorbim despre cariere, şantiere sau transporturi agabaritice. Odată modernizată, cea mai inteligentă cutie de viteze de la Volvo a devenit acum şi mai inteligentă, reuşind să schimbe vitezele într-o fracţiune de secundă. În plus, oferă un flux continuu de putere, fără întreruperi sau fluctuaţii. I-Shift Dual Clutch este primul sistem de ambreiaj dublu destinat camioanelor de mare tonaj, ideea fiind inspirată de la maşinile de curse.

Cum funcţionează? Sistemul se bazează pe o cutie de viteze „clasică” nesincronizată, având astfel ca punct de pornire un model compact, cu pierderi interne de energie reduse. „Secretul” stă însă în unitatea electronică de comandă, care, pe baza informaţiilor despre viteză, greutatea ansamblului, înclinare şi cuplu, decide care este treapta de viteză perfectă pentru fiecare situaţie în parte. Sistemul comunică tot timpul cu motorul, aşa că turaţiile şi efectul frânei de motor sunt optimizate pentru cele mai bune performanţe.

Pentru mediile dificile de lucru sau pentru drumuri frecvente în pantă cu înclinaţii de peste 10%, cutia I-Shift ranforsată este perfectă. Cutia de viteze dispune şi de o opţiune cu două trepte de forţă, plus o opţiune de trepte suplimentare pentru marşarier. În cazul transporturilor foarte grele, ştim cu toţii cât de dificilă poate fi plecarea de pe loc, mai ales pe un deal sau pe un drum accidentat. De multe ori, în astfel de situaţii se ajunge la remocare, fapt care duce la reducerea productivităţii şi a profitului, dar cutia I-Shift cu trepte de forţă elimină acest risc. Datorită unui raport al transmisiei de 32:1, chiar 37:1 în marşarier, camionul poate rula cu viteze de 0,5-2 kilometri pe oră în orice condiţii. În plus, I-Shift cu trepte de forţă le oferă proprietarilor camionului posibilitatea de a-l folosi pentru o mulţime de sarcini: condus pe şosea, la altitudini mari, pe terenuri accidentate, manevrarea încărcăturilor agabaritice. Modulul cu trepte de forţă este cu doar 12 centimetri mai lung faţă de transmisia I-Shift simplă şi vine cu un plus de greutate de doar 48 de kilograme.

Dar toate acestea nu au fost de ajuns pentru inginerii de la Volvo. Ei au creat şi sistemul intuitiv I-see, care funcţionează cel mai bine în colaborare cu transmisia I-Shift.

I-See – asistentul desăvârşit

„Autocamionul dispune de informaţii despre înclinaţia drumului, prin urmare, comandă motorului şi transmisiei I-Shift cum să funcţioneze pentru a profita la maximum de energie cinetică, pentru a economisi carburant şi a reduce emisiile poluante”, mărturiseşte Ander Eriksson, dezvoltatorul I-See de la Volvo Trucks.

Când se apropie o rampă, autocamionul descarcă informaţiile despre topografia locului dintr-o bază de date, pe care le foloseşte pentru reducerea consumului cu până la 5%. Când detectează o rampă, camionul va accelera şi va rămâne într-o treaptă superioară pentru mai mult timp şi va evita schimbarea într-o treaptă inferioară, prevenind schimbarea inutilă a vitezei. Apoi, când vă apropiaţi de o pantă descendentă, I-See împiedică accelerarea inutilă şi va rula liber înaintea acesteia. I-See va şti exact unde începe şi unde se termină panta descendentă, aşa că va acţiona frânele doar acolo unde este nevoie, pentru o eficienţă maximă.

Dacă urmează o pantă ascendentă, I-See va lăsa camionul să ruleze liber, generând viteză şi inerţie pentru o urcare uşoară. Dacă rulaţi pe un drum necartografiat, sistemul înregistrează informaţiile despre pantele respective şi le încarcă în Cloud, aşa că următorul utilizator va avea toate informaţiile necesare. Şi dacă tot nu sunteţi convinşi, aflaţi că un Volvo FH 16 abia scos din fabrică a reuşit să tragă după el un convoi de 40 de containere de 750 de tone, lung de 300 de metri. Da, cu plecare de pe loc! Testul a avut loc în Gothenburg, Suedia, pe o vreme nu tocmai favorabilă unei astfel de încercări. „În mod obişnuit, I-Shift cu trepte de forţă este un sistem gândit să pună în mişcare până la 325 de tone. Cu toate acestea, în această provocare uimitoare, FH16 a reuşit să tragă mai mult de dublu!”, spune Peter Hardin, product manager Volvo FM şi FMX.

Similare

1 din 891