Informaţii la ziInvestitiiNewsOnline

Wyssen Funiculare sprijină viitorii specialiști

Încă o dată, Wyssen Funiculare SRL sprijină procesul de formare a viitorilor specialiști din sectorul forestier, oferindu-le posibilitatea de a vedea funicularele elveţiene la lucru efectiv, în condiţiile tipice ale zonei de munte de la noi din ţară.

44 de studenţi masteranzi ai Facultăţii de Silvicultură și Exploatări Forestiere din Brașov au venit în vizită de studiu la Cheia, Prahova, unde au putut afla mai multe despre lucrul cu funicularele Wyssen.

A fost un nou demers demn de apreciat al Facultăţii de Silvicultură și Exploatări Forestiere, ai cărei profesori au început să desfășoare tot mai multe acţiuni pe teren, creând astfel posibilitatea nu doar ca studenţii să vină în contact cu realităţile sectorului forestier, dar și de a stabili primele contacte cu potenţiali viitori angajatori.

Studenţii (printre care și câţiva din Germania, Grecia, Letonia și Polonia) au venit pregătiţi cu diverse întrebări, care îi preocupă și pe patronii de firme de exploatare și pe deservenţii instalaţiilor:

care este timpul de montare/demontare a unei linii de funicular?

care este productivitatea medie zilnică în diferite parchete în exploatare?

care este volumul minim pe care trebuie să-l aibă o partidă pentru a se justifica instalarea unui funicular în ea?

care sunt costurile de exploatare?

ce salariu primesc muncitorii deservenţi?

există posibilitatea de a veni și învăţa efectiv cum se lucrează cu funicularul?

cât costă o instalaţie de funicular Wyssen?

cu ce este mai bun un funicular, comparativ cu un tractor forestier?

care sunt tarifele de exploatare practicate în acest moment în România?

în cât timp se poate amortiza o investiţie într-un astfel de utilaj?

Răspunsurile au venit din experienţa directă de lucru cu două instalaţii ce pot deservi parchete aflate la 1.500 – 2.000 m distanţă de drumul forestier pe care urmează să fie transportat lemnul colectat cu funicularul:

montarea/demontarea poate dura între 2 și 5 zile, în funcţie de dificultatea accesului pe teren, posibilitatea de ancorare de arbori/cioate sau nevoia de a realiza un cap-mort-îngropat, precum și de numărul de suporţi pe care va trebui instalat cablul purtător;

productivitatea medie zilnică variază de la 60 metri cubi în tăieri principale, la 30 metri cubi în rărituri; factorii determinanţi în acest caz sunt volumul arborelui mediu și modul în care este făcută marcarea arborilor de extras, aceasta din urmă determinând distanţa de tras din lateral până sub linia de funicular;

ca regulă de bază, un parchet se justifică a fi exploatat cu funicularul, dacă se poate colecta minim 1 metru cub lemn/1 metru liniar de cablu purtător instalat; practic, de la o distanţă de 1.300 m de drum, trebuie scoși minim 1.300 metri cubi de lemn;

costurile directe medii de exploatare variază între 40 și 60 lei/mc, fiind determinate de distanţa de tras din lateral, distanţa de colectare și sensul de colectare (gravitaţional în aval, sau motorizat în amonte), în funcţie de unde este platforma primară a drumului forestier;

muncitorii deservenţi care își fac bine treaba primesc în medie un salariu comparabil cu cel al unui director de direcţie silvică sau al unui șef de ocol silvic privat;

există posibilitatea de a învaţă efectiv să lucrezi cu funicularul Wyssen în condiţii legale, cot la cot cu muncitorii forestieri de la care vei învăţa meserie;

o instalaţie de funicular Wyssen costă între 140.000 euro (varianta pentru 1.400 m, cu grup motor și cărucior folosite, dar complet recondiţionate și beneficiind de garanţia producătorului elveţian) și 260.000 euro (o instalaţie pentru 2.000 m, complet nouă); cărucioarele Wyssen cu o capacitate de 4 tone și cu control radio, comercializate individual, costă între 22.000 (second hand complet recondiţionat) și 40.000 euro (complet nou);

câteva dintre avantajele nete generate de lucrul cu funicularul, comparativ cu tractoarele forestiere (agricole modificate, TAF, forwarder) sunt:

dependenţa mică de starea vremii și a solului, ceea ce înseamnă că într-un an poţi ajunge să lucrezi cu până la 2 luni în plus, poţi păstra oamenii buni în firmă, poţi dispune de lichidităţi în conturi chiar și înafara sezonului de exploatare, și poţi beneficia stabilitate și control efectiv asupra afacerii;

accesibilizarea masei lemnoase din poziţii foarte dificile (alternativa este drum de buldozer + TAF, ceea ce aruncă costurile în aer și mai este și foarte vulnerabil la ploi), cu costuri mici;

scoaterea lemnului suspendat, curat, cu efect economic pozitiv în fazele ulterioare de procesare primară;

impact minim asupra arboretului remanent (depinde și de cât de competent își fac treaba cei ce aplică marca pe arborii de extras), cu reușită foarte mare de regenerare naturală imediată a coridorului defrișat pentru instalarea funicularului;

tarifele de exploatare în prestaţie cu funicularul variază în acest moment între 80-110 lei/metru cub în tăieri principale și 100-140 lei/metru cub în cazul răriturilor;

o investiţie într-o instalaţie de 140.000 – 150.000 euro se poate amortiza în circa 3 ani (în funcţie de lucrul efectiv), iar una de 260.000 euro în 5-6 ani.

S-a discutat deschis, la obiect, astfel încât tinerii viitori ingineri să își poate face o idee corectă asupra acestui segment al sectorului forestier.

S-a discutat la fel de deschis și despre realităţile actuale ale sectorului forestier, despre aspectele bune și cele mai puţin bune, despre cât de important este ca ei sa înveţe să analizeze situaţiile cu care se vor confrunta în timpul lucrului din mai multe unghiuri, de a lua decizii justificate economic, social și ecologic.

Unii dintre ei au decis să revină pentru a aprofunda studiul despre funiculare și pentru a deveni viitori utilizatori ai acestora.

A fost simplu pentru aceia dintre ei care sunt deja angajaţi în firme de exploatare forestieră să înţeleagă că soluţia buldozer+TAF nu mai este de fapt o soluţie (nici economică, nici ecologică) pentru a accesibiliza lemnul de pe pantele abrupte din zona de deal și de munte a României.

Au înţeles cât de important este să extindem reţeaua de drumuri forestiere, dar nu pentru a ajunge cu tractorul la fiecare arbore de extras, ci pentru a crea posibilitatea de a instala funiculare și de a lucra cu ele cât mai îngrijit, astfel încât arboretul remanent să sufere cât mai puţin, iar regenerarea să se producă în mod natural, în cel mai scurt timp.

Încurajăm predarea și punerea în practică holistică (cu explicarea impactului fiecărei activităţi asupra celorlalte și împreună asupra pădurii în ansamblu) a exploatărilor forestiere, împăduririlor, silviculturii, amenajării forestiere, astfel încât să îndepărtăm efectele negative produse în pădure prin abordări simpliste, neprofesioniste, de genul „eu sunt plătit să marchez arbori, nu să mă gândesc cum vor fi scoși din pădure, sau ce va rămâne efectiv (de multe ori un dezastru) în urma exploatării”, sau „eu am dat o grămadă de bani pe lemnul asta, nu mă interesează dacă în urma mea rămâne ca după potop” (arboret destructurat, drumuri de acces făcute praf).

Suntem în continuare deschiși să împărtășim  cu toţi cei interesaţi cunoștinţele acumulate în lucrul cu funiculare, deoarece credem că acesta este viitorul exploatărilor forestiere din zona de deal și de munte din România.

De asemenea, suntem deschiși să învăţăm de la cei ce lucrează în sectorul forestier în general, și în exploatări forestiere în special, deoarece fiecare proiect ridică noi și noi provocări, a căror soluţionare poate fi mai ușoară și mai benefică tuturor prin împărtășirea cunoștinţelor și a experienţei acumulate în timp.

 Tuturor profesioniștilor care lucrează bine în pădurile din România le dorim succes în activitate și le stăm alături la nevoie!

Daniel Paul Dima

Inginer Silvic, administrator-asociat al SC Wyssen Funiculare SRL

Mob. +40 731 37 496

Email: danielpaul@wyssen.com

Web: www.wyssen.com

 

Similare

1 din 893