Home Informaţii la zi Analiza pieței de camioane – 2020 – momentul adevărului
Analiza pieței de camioane – 2020 – momentul adevărului

Analiza pieței de camioane – 2020 – momentul adevărului

0

Întotdeauna au existat învinși, învingători dar și cei care preferă un loc călduț și pe cât se poate de sigur. Vânzările de autocamioane din România au trecut printr-o zonă de extremă competitivitate, înainte de șocul economic mondial din 2007, intrând apoi încetul cu încetul în zona… “călduță” unde cifra de vânzări era garantată de o piață stabilă.

Însă dacă este să privim lucrurile înainte de 2007, pe atunci existau doi mari competitori, Volvo Trucks și Iveco România, primul cu un sistem de service-uri dezvoltat chiar de către Volvo Trucks, și bine pus la punct, al doilea sprijinindu-se pe o rețea de dealeri zonali puternici. Două abordări diferite, dar care au dus la competitivitate extremă, lupta pentru primul loc ca și număr de vehicule vândute ducându-se până în ultima zi a fiecărui an. Deși piața a fost dominată ani de zile de cele două mărci, s-a remarcat în acest context competitivitatea dealerului CEFIN Trucks, care de multe ori reușea singur să facă diferența între mărci.

După anul 2007, vânzările și cotele de piață s-au schimbat radical, regulile jocului au devenit mai clare și mai simple.

10 ani de liniște

După căderea pieței de camioane din 2007, alianțele, achizițiile, fuziunile au continuat mai intens ca niciodată la diferite niveluri, de la producătorii mondiali de componente mecanice sau electronice și până la integratorul final, producătorul de autocamioane. Astfel, s-a reușit o redresare a vânzărilor continuă, iar piața de autocamioane, și în special cea destinată transportului comercial pe distanțe lungi și medii a crescut permanent la nivel european, fără șocuri și surprize.

România a beneficiat din plin de această redresare, importatorii fiind mulțumiți de o piață care depășea lejer în fiecare an 5.000 de unități vândute, cele mai vândute mărci, MAN, Mercedes Benz și Volvo regăsindu-se într-un echilibru relativ al unități vândute. La polul opus, Scania, un producător respectat prin calitatea mașinilor sale se luptă să intre în top 5, dar fără succes… se pare că imaginea promovată în România de Rolls Royce al camioanelor ia adus prestigiu, dar nu și cifre de vânzare.

Tehnologic vorbind, camioanele devin în acești ani adevărate bijuterii pe roți, consumul scăzând de la o generație la alta de motoare, siguranța rutieră și confortul șoferului devenind elemente esențiale.

Rutina și-a făcut loc și ea încetul cu încetul, siguranța unei cote de piață care varia între parametrii prevăzuți în fiecare an au dus la dispariția unei competitivități reale la nivel local. Nimic nu părea că va zdruncina acest echilibru care mulțumea pe toată lumea.

Sectoarele “neinteresante” ale pieței încep să facă diferența

Camioanele destinate construcțiilor precum și cele specializate, în special echipate pentru lucrări de salubrizare, au devenit absolut neinteresante pentru marii importatori de camioane, fiind considerate nișe de piață care nu aduc volume mari de vânzări. Există și excepții notabile, MAN de exemplu, ținând la imaginea sa de camion solid făcută în România, rămânând în contact permanent cu piața construcțiilor.

În acest context intrarea pe piață a mărcii Ford Trucks a fost privită destul de indiferent, mai ales că, în ciuda renumelui său, nu părea un concurent puternic pentru marii producători europeni de camioane. Eroarea a fost cu atât mai mare cu cât acesta nu a intrat singur, importatorul său unic fiind compania CEFIN Trucks, un specialist în domeniu, care avea o experiență de peste 20 de ani de vânzări și în plus o rețea de service bine pusă la punct la nivel național.

Istoria CEFIN Trucks ca și vânzător de camioane este una unică pe piața noastră, acum 15 ani luptând de la egal la egal pentru a ocupa primul loc ca și cotă de piață cu cei mai puternici producători din domeniu. Deși părea că producătorii camioane implicați direct pe piața locală fac legea, CEFIN  s-a dovedit excepția care a dat numeroase clasamente peste cap în ultimii trei ani.

FORD Trucks – radiografia succesului

Anul acesta, un an care a marcat a doua mare cădere a pieței de camioane după 2007/2008 a fost momentul în care s-au văzut rezultatele strategiilor bine gândite: FORD Trucks, după numai trei ani de la intrarea pe piața din România, ocupă locul patru ca și cotă de piață națională la nivelul lunii august. Și astfel, strategia CEFIN Trucks, importatorul exclusiv mărcii FORD Trucks, bazată pe cucerirea în primul rând a sectoarelor de piață de nișă: camioanele de construcții și cele pentru salubritate publică sa dovedit a fi cea corectă.

Ce au uitat muți dintre strategii acestei piețe este că aceste două sectoare, deși cu vânzări înregistrate mult mai mici decât la capete tractor, sunt mult mai stabile, acestea putând oferi siguranța unei baze solide de vânzări, indiferent de situația economică națională sau internațională.

De asemenea, un alt aspect care le face mult mai puțin atractive pentru importatori este faptul că rar se pot vinde aici flote mari, în plus configurațiile de multe ori personalizate fiind mult mai complicate decât la un camion destinat transportului mărfurilor generale. Astfel, aceste sectoare de nișă au devenit foarte puțin atractive pentru vânzătorii care căutau volume mari de vânzări și camioane fără configurații tehnice grele.

Revenind un pic la istoria recentă, anul trecut FORD Trucks deținea de doi ani poziția de leader de piață pe segmentul construcțiilor, concurenții săi direcți fiind MAN și Mercedes Benz, iar pentru camioane specializate înregistra cifre fără concurență, dominând autoritar acest segment. Deși încă nu era considerat un concurent de talie pe piață, introducerea pe piață a unui nou model de camion destinat transportului de marfă generală la sfârșitul anului 2018, FORD F-Max, a tras un semnal de alarmă, mai ales că directorul general al CEFIN Trucks, Stefano Albarosa anunța intenția de a câștiga și cu acesta noi cote de piață.

2020 : momentul adevărului

Cu o scădere de peste 50% a cererii de capete tractor și cu o cerere constantă de camioane pentru construcții și specializate similară cu cea din anul 2019, anul 2020 a arătat că niciodată nu trebuie să spui… niciodată. Astfel, aceste două nișe care au fost ignorate am putea spune dintotdeauna de marii importatori, cu câteva excepții notabile, reprezintă acum aproape 40% din total piață camioane vândute în anul 2020.

Câștigătorul principal este FORD Trucks, care ajunge acum pe a patra poziție ca și cotă de piață, calculat la nivelul lunii august 2020, cu perspective de consolidare a vânzărilor în acest an. Nu trebuie ignorat faptul că această poziție nu se datorează exclusiv camioanelor specializate, ci și dublării cotei de piață în acest an pe segmentul de capete de tractor Ford F-Max.

De fapt, din punctul de vedere al creșterii cotei de piață printre marii câștigători putem enumera grupul Volvo – Renault Trucks, la polul opus situându-se SCANIA și Mercedes Benz.

Sfârșitul anului nu va putea aduce mari schimbări în clasament, iar evoluția FORD Trucks merită urmărită, deși probabil va avea de suportat o concurență mult mai agresivă odată cu intrarea în topul celor mai vândute mărci din România.