Piața transporturilor din România așteaptă cu nerăbdare la fiecare început de an conferința de presă a grupului Cefin Trucks, unic importator al mărcii de camioane Ford Trucks pentru țara noastră. Acest lucru este valabil atât pentru presă cât și pentru transportatorii români, deoarece aceasta reprezintă una dintre puținele surse de informație în ceea ce privește evoluția pieței în anul ce abia a început, întotdeauna fiind oferite și soluții pentru susținerea afacerilor în domeniul transporturilor, adecvate fiecărei perioade.
Probabil anul 2022 este unul dintre cele mai incitante din istoria recentă a pieței de transport comercial, cererea crescută de camioane în condițiile ieșirii din pandemia care a adus multe probleme economice în ultimii doi ani, coroborată cu problemele legate de aprovizionarea marilor constructori de camioane cu materii prime, datorate în primul rând refacerii extrem de lente a lanțurilor logistice mondiale aducând acum noi provocări pentru o piață deja greu încercată.
În viziunea specialiștilor Cefin Trucks prezenți, există însă soluții eficiente la problemele din acest an ale transportatorilor români, acestea bazându-se, ca de obicei, pe apropierea față de cerințele lor directe și rezolvarea rapidă a acestora. Pe scurt, strategia pentru 2022 a grupului constă în digitalizare, serviciile financiare, creșterea eficientă a vânzărilor și expansiunea rețelei de service.
Păstrarea competitivității la aceleași cote înalte, provocarea următorilor ani
Cu o creștere susținută în ultimii cinci ani a cifrei de vânzări de camioane Ford Trucks, bazându-se de asemenea pe o evoluție rapidă a numărului de service-uri ce acoperă întreaga țară, Cefin Trucks este unul dintre cei mai competitivi distribuitori de camioane noi și uzate din România. Păstrarea ritmului de dezvoltare și în anul 2022, un an care se anunță complicat atât pentru constructorii de camioane cât și pentru transportatori, devine o adevărată provocare, iar soluțiile găsite pentru a continua creșterea sa susținută acoperă o paletă completă de activități legate de serviciile de vânzări dar și after sales.
Dar evoluția Cefin Trucks poate fi cel mai bine înțeleasă prin prisma cifrelor. Astfel, anul 2021 a fost pentru Cefin Trucks un an cu o evoluție importantă, în care cifra de afaceri a depășit 88 de milioane de euro, cu o creștere eficientă în toate diviziile care au progresat foarte mult față de 2020, în medie cu 30%. Compania a vândut 752 de camioane Ford Trucks noi, față de 583 în 2020, și 550 de camioane rulate, față de 471 in 2020, și a ajuns la încasări de 13 milioane de euro din service, față de 9 milioane în anul anterior.
Ford Trucks este lider in segmentul de Vehicule de Constructii, cu o cota de piata de 26,7% și în cel al Vehiculelor Specializate cu 22,3%, și a crescut în segmentul de Autotractoare la 5,5%. Cota de piață totala a brandului în anul 2021 este de 11,5%, într-un mix de piață în care ponderea principală este cea a segmentului de Autotractoare, în care Ford Trucks este încă în faza de creștere.
Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks, a definit de altfel foarte clar și succint evoluția viitoare a firmei: „Un plan ambițios bazat pe servicii care aduc valoare adaugată clienților noștri și o digitalizare complexă a tuturor proceselor companiei, va permite ca cifra de afaceri Cefin Trucks să crească de la 80 Milioane Euro la 140 Milioane Euro până în 2024. În acelasi timp, vom investi între 6 si 8 Mil Euro în finanțarea creșterii organice a operațiunil
or existente, precum și pentru achiziția altor business-uri în sinergie cu compania noastră. O gamă extinsă de produse, lansarea și dezvoltarea Serviciilor Financiare, extinderea rețelei proprii de service și digitalizarea tuturor proceselor companiei, vor constitui baza acestei creșteri.”
Ford Trucks,o evoluţie accelerată pe piaţa românească
Luna mai 2017 a marcat o etapă importantă în evoluţia companiei, prin lansarea oficială a activității de importator Ford Trucks. În primul an, Cefin Trucks, în calitate de importator și distribuitor al Ford Trucks, a înregistrat vânzări de 157 de unităţi (1% pentru segmentul de transport, 17% pentru segmentul de construcţii și 7% pentru segmentul de vehicule specializate), cu o cotă de 2,36%.
În al doilea an, compania și-a îndeplinit și depășit obiectivul stabilit, surclasând deja, în semestrul al doilea, doi competitori cu o prezenţă tradiţională pe piaţă. Numărul unităţilor vândute s-a dublat, ajungând la 357, iar cota de piaţă la 4,1%.
Vânzările au crescut și mai mult în 2019, cu peste 555 de unități livrate și o cotă totală de piață de peste 8%, cumulând in noiembrie 2019 un total de peste 1000 de unități Ford Trucks. Datorită lansării F-MAX, un vehicul perfect potrivit pentru transportul internațional, Cefin Trucks intenționează să-și mărească cota de piață în segmentul respectiv, unde potențialul de creștere rămâne foarte ridicat. Cefin Trucks a mizat pe păstrarea poziției de lider în alegerile clienților din segmentele de Construcții și Vehicule municipale și în 2020, atingând locul 4 în Topul Brandurilor de Vehicule Comerciale, cu o cotă de piață de 11.8%. Tot în 2020, Cefin Trucks și-a extins rețeaua de service, ajungând la 19 centre service in România, adăugând la o dimensiune multibrand a acesteia, prin inaugurarea serviciilor de reparatii Ford LCV in centrul din București.
In anul 2021, Ford Trucks atinge pragul de 2000 de unități vândute în România, urmând să seteze un nou obiectiv de creștere în acest sens, cel de 3000 de unități până la sfârșitul anului 2022. Păstreaza poziția de lider în segmentul de construcții, devine lider și în cel al vehiculelor municipale și crește în cota de piață pentru segmentul reprezentat de F-Max. Acest obiectiv și multe altele sunt posibile datorită implementării unei strategii complexe și a unei viziuni pe termen lung, care are la bază nevoile clienților, din zona de achiziții, servicii after sales din România și internațional, servicii financiare și informațiile despre flotă (localizare, gestiune transport, stil de condus, consum, tahograf, etc).
Viziunea grupului Cefin Trucks pentru anul 2022
În condițiile în care anul 2021 a fost unul foarte bun pentru Cefin Trucks, acesta fiind lider de piață pe sectorul vânzărilor de camioane pentru construcții (342 unități) precum și cel de vehicule specializate (138 unități), înregistrând de asemenea o creștere importantă a cererii de capete autotractor de 242 unități, iar pentru anul 2022 este prevăzută creșterea în același ritm al numărului de unități vândute, strategia grupului se orientează spre un viitor care are orizontul chiar după anul 2024. Și această afirmație este susținută de schimbările în structura cifrei de afaceri sau, conform prezentării specialiștilor, în paradigma de business.
Astfel, vânzarea de vehicule comerciale noi și uzate se preconizează că ca crește într-un ritm asemănător cu cel de până acum în acest an dar sectorul de servicii va deveni din ce în ce mai important, dezvoltându-se cu preponderență în următorii ani. De exemplu, în condițiile unei creșteri a cifrei nete de vânzări de vehicule comerciale noi și rulate, ponderea lor în totalul cifrei de afaceri va scădea de la 85% la 50%, ceea ce înseamnă că se acorda o atenție deosebită în primul rând serviciilor financiare, care vor avea o pondere în creștere de la 5% la 35% și a serviciilor after sales, de la 10% la 15%.
Astfel se confirmă ceea ce dl. Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks, anunța deja anul trecut, și anume creșterea accentului asupra serviciilor îndreptate spre client, sper necesitățile acestuia, astfel ca acesta să fie susținut pentru dezvoltarea afacerii sale, bazate pe eficientizarea costului total de proprietate în favoarea clientului și disponibilitatea imediată a vehiculelor comerciale livrate de către Cefin Trucks.
Așteptăm să vedem în viitorul apropiat rezultatele acestei strategii complexe de business pentru prima jumătate a anului, deși așa cum piața a fost obișnuită în ultimii cinci ani, de obicei cifrele de bilanț depășesc, în sens pozitiv, estimările făcute la început de an.