Lansarea noii game A de excavatoare Hyundai pe roți a ridicat ștacheta eficienței pe o piață internațională disputată, acestea propunând motoare mai compacte și mai eficiente, mai ușor de întreținut și cu costuri reduse, un control precis al mișcărilor de lucru și o productivitate înaltă.
Situate pe segmentul de piață cuprins între 15 și 24 tone, unul foarte solicitat prin faptul că acest tip de utilaje de săpat pot interveni eficient și rapid pentru diferite situații urgente ce pot apare pe un șantier, asigurând în același timp o productivitate care de multe ori este întâlnită la o clasă superioară de greutate.
Specialiștii de la Hyundai au acordat o atenție deosebită dezvoltării noii serii A, ultimul venit, excavatorul pe pneuri HW150A CR fiind lansat pe piață chiar înaintea de expoziția Bauma din octombrie 2022.
Hyundai HW150A CR și HW170A CR în topul eficienței clasei de 15 – 17 t
Lansarea modelului HW150A CR a venit după un an de vânzări record pentru șantiere de pe toate continentele a seriei A de excavatoare pe pneuri, timp în care HW170A CR a câștigat aprecierea internațională ca fiind cel mai eficient utilaj din clasa sa.
Deși ultimul venit, HW150A CR se pare că va prelua titlul de “utilaj amiral“ al seriei A.
Productivitatea deosebită a seriei A începe cu noua generație de motoare Cummins B4.5 de 4,5 litri și 4 cilindri, atât de eficientă încât înlocuiește vechile motoare de 6,7 litri cu 6 cilindri, mai mari și în concluzie cu un consum orar de combustibil crescut. Dar, chiar dacă sunt mai compacte, noile motoare sunt mai puternice, livrând o putere maximă de 173 CP, mai mare față de cei 156 CP dezvoltați de generația anterioară. În plus, noile motoare deși satisfac cele mai drastice reglementări legate de reducerea poluării, nu au nevoie de un circuit EGR de recirculare a gazelor arse iar filtrul final de particule PDF nu necesită regenerarea manuală.
Dimensiuni compacte, o eficiență unică
Atât HW150A CR cât și HW170A CR au dimensiuni compacte, putând să lucreze fără probleme în locuri de pe șantier unde alte utilaje de puterea lor nu pot intra, precum și o stabilitate foarte bună, care le permite să sape și să încarce cu o eficiență întâlnită la utilajele din clase superioare. Acest lucru a fost posibil prin reducerea dimensiunilor suprastructurii rotitoare, și repoziționării ei față de șasiu, rezultatele fiind spectaculoase: o stabilitate foarte bună în timpul deplasării de la un punct de lucru la altul și o capacitate mult mai bună, comparativ cu modelele anterioare, în ceea ce privesc săparea și ridicarea. Și deoarece rulmentul de mare diametru joacă un rol esențial în menținerea stabilității și creșterea eficienței în timpul lucrului, acesta a fost reproiectat.
Noile utilaje de săpat din seria A au fost construite fără a pierde din vedere nici un detaliu care poate duce la creșterea eficienței în timpul lucrului, dar și a siguranței pe șantier. Astfel, noile utilaje dispun de un sistem de blocare automată a oscilației punții față, precum și a frânei de serviciu, astfel că operatorul poate să înceapă sape de îndată ce utilajul se oprește.
Eficiența începe de la operator
Noua cabină oferă operatorului capacitatea de a lucra mai rapid, de a lua mai repede cele mai bune decizii, în ajutorul său venind noul ecranului central tactil de comandă și control de 8 inch, care asigură accesul acestuia rapid la toate funcțiile utilajului precum și la setările de lucru.
Fiecare accesoriu de lucru care este utilizat pe șantier necesită anumite setări ale debitului și presiuni de lucru, ceea ce reprezintă o pierdere din timpul de lucru efectiv. Din acest motiv, acum toate informațiile esențiale legate de un echipament sunt memorate de computerul utilajului și pot fi accesate de operator atunci când este necesar, acesta putând comuta rapid între ele.
Vizibilitatea asupra câmpului de lucru dar și a părții din spate este esențială pentru un șantier, mai ales când în apropriere sunt și alți muncitori sau se lucrează în zone unde mașinile și pietonii pot trece aproape de utilaj. Pentru ca operatorul să lucreze fără griji, pentru o productivitate maximă, iar siguranța pe șantier să fie la un nivel înalt, dimensiunea capotei motorului a fost redusă, astfel asigurându-se o vizibilitate foarte bună spre partea din spate.
În plus, echipamentul de securitate dezvoltat de Hyundai, ce permite vizualizarea șantierului la 360 grade de către operator în jurul utilajului cu ajutorul camerelor video– sistemul AAVM, completat de sistemul Intelligent Moving Object Detection (IMOD), care alertează operatorul cu privire la prezența altor persoane sau obiecte pe o rază de 5 m, oferă acestuia siguranța că poate lucra liniștit, fără opriri accidentale.
Hyundai CE prezintă noul excavator alimentat cu hidrogen
Ținând cont de limitările existente în prezent legate de utilizarea bateriilor litiu-ion (electrice) pentru utilaje de capacitate medie și mare, Hyundai a prezentat în cadrul expoziției mondiale Bauma care a avut loc în luna octombrie 2022 un excavator care lucrează cu pile de combustibil, respectiv hidrogen.
Excavatorul pe roți Hyundai HW155H are o masă proprie de 14 tone, iar noul sistem de alimentare, complet funcțional, garantează un timp de lucru de 8 ore în condițiile în care reîncărcarea se poate face în numai 20 de minute. Tehnologia prezentată este fiabilă, fiind deja testată o perioadă lungă de timp pe vehicule comerciale, producătorul afirmând că nu există probleme tehnice majore pentru a fi integrată într-un utilaj de serie.
Din punctul de vedere al poluării, avantajele alimentării cu hidrogen sunt similare cu cele ale acționării cu electricitate, singura emisie finală fiind apa, în plus randamentul întregului lanț cinematic de transmitere a mișcării este foarte bun.
Modul de lucru
Spre deosebire de un excavator cu roți cu acționare convențională, în care un motor diesel antrenează o pompă hidraulică pentru a pune în mișcare utilajul, excavatorul cu hidrogen are o pilă de combustibil montată în partea din spate a structurii sale superioare, în locul motorului termic, aceasta producând direct energie electrică, care la rândul ei este utilizată pentru a pune în mișcare pompa hidraulică care asigură funcționarea normală a utilajului pe șantier.
Hidrogenul este depozitat pe partea dreaptă a excavatorului, în rezervoare de înaltă presiune, o tehnologie utilizată deja în domeniul autobuzelor de pasageri și a vehiculelor comerciale. Mai mult, această tehnologie a fost testată și pentru mașini mai grele, Hyundai construind în ultimii doi ani mai multe camioane rutiere alimentate cu celule de combustibil. Aceste camioane funcționează cu hidrogen verde obținut din hidroenergie sau energie regenerabilă și au fost comandate de către firme private din Elveția.
Hyundai Construction Equipment are în vedere ca această tehnologia bazată pe pile de hidrogen să fie cât de curând inserată în utilajele sale de serie, încă din anul 2020 specialiștii săi lucrând la dezvoltarea unui sistem de alimentare cu hidrogen a stivuitoarelor și excavatoarelor medii și mari. Această tehnologie este dezvoltată la centrul său de cercetare împreună cu două alte companii interesate direct, Hyundai Motors și Hyundai Mobis.
Conform rezultatelor obținute în timpul testărilor pe teren, se pare că utilajele alimentate cu hidrogen vor deveni în viitor mai eficiente decât cele alimentate diesel sau electric.