Home Constructii Exploatari de suprafata si subteran Liebherr lucrează pentru metroul din București
Liebherr lucrează pentru metroul din București

Liebherr lucrează pentru metroul din București

0

Nemții știu cel mai bine să facă mașini, acesta este un adevăr cunoscut de toată lumea. Mașini rezistente și puternice. Este bine
știut de asemenea că au tehnica în sânge, fiecare generație fiind mai bună, mai fiabilă. Cât sunt de rezistente utilajele germane?
Dincolo de prezentări și expoziții internaționale, cel mai bine le poți evalua la lucru, acolo unde este cel mai greu, pe șantier.
Noi am văzut două utilaje de ultimă generație, un încărcător pe șenile model Liebherr 624 și un excavator pe pneuri Liebherr 914 la lucru, și dincolo de fotografiile care vorbesc de la sine despre activitatea acestora, am stat de vorbă și cu operatorii utilajelor și inginerii de șantier.

Unul dintre șantierele unde încă se lucrează la foc continuu în România este situat în București, la marginea orașului fiind în construcţie un mare depou subteran pentru noile rame de metrou care vor fi aduse odată cu mărirea rețelei subterane de stații. Această lucrare a fost încredințată, de la nivelul de green-field sau nivelul zero și până la finalizare, uneia dintre marile firme românești specializată în astfel de lucrări, societatea SOMET SA. Un nume binecunoscut printre constructorii autohtoni, deoarece în ultimii ani orice proiect de refacere, întreținere sau extindere a metroului bucureștean a fost realizat de SOMET SA, experiența inginerilor și operatorilor săi în ceea ce privește acest gen de lucrări fiind vastă.

Fiabilitate şi productivitate ridicată, de la început şi până la sfârşit
Cei peste 20 de ani de activitate ai SOMET pe șantiere au presupus lucrări dintre cele mai complexe ce au necesitat utilizarea unui parc de utilaje pe măsură. Printre cele mai grele: activităţi de săpare şi amenajare subterane, demolări de structuri, lucrări de infrastructură rutieră și de cale ferată, toate reprezentând un filtru perfect atunci când vorbim de alegerea utilajelor care să ducă la bun sfârșit aceste aplicații. Și cum condițiile economice nu sunt dintre cele mai favorabile, fiecare lucrare trebuie realizată cu un nivel minim de cheltuieli, cu respectarea tuturor condițiilor impuse de către contractor, utilajele de randament devenind principala investiție și fiind în centrul atenției constructorului. Bazându-se pe vasta sa experiență și ținând cont de tipul lucrării, care presupune mutarea unei mari cantități de pământ într-o perioadă scurtă, conducerea SOMET a hotărât să folosească utilajele marca Liebherr în cazul construcţiei depoului subteran de metrou.

Cele două utilaje de bază pentru executarea lucrării de săpare un excavator A914 Litronic pe pneuri și un încărcător pe șenile LR 624 Litronic au fost atent alese, caracteristicile acestora fiind adaptate acestui tip de lucrări speciale. Astfel, după cum se
poate vedea și în fotografii, organizarea de șantier nu permite decât accesul unei singure mașini în zona de săpare, nefiind spațiu suficient pentru un depozit intermediar de unde să fie încărcate camioanele. Din acest motiv, cele două utilaje, care au misiunea de a excava și încărca 177.809 mc de pământ în cel mai scurt timp, trebuie să lucreze în schimburi prelungite, de 20
h din 24, și cu cât mai puține întreruperi, camioanele fiind organizate într-un flux continuu de încărcare.

Operatorul în prim-plan
Deși calculele inginerești se fac în metri cubi de material săpat, capacitatea de încărcare a utilajului sau consum, operatorii rămân însă variabila cel mai greu de cuantificat în cifre. Săpăturile au început în condiții de ploaie și vânt, iar atunci când am făcut reportajul, la sfârșitul lunii mai, temperaturile erau de peste 30˚C. În aceste condiții, operatorii celor două utilaje au apreciat în primul rând confortul oferit de cabine, care au asigurat totdeauna o temperatură interioară constantă, dar și calitatea filtrelor de praf ce mențin o atmosferă curată în cabină.
Confortul și siguranța sunt extrem de importante pentru operator, iar controlul câmpului de lucru din jurul utilajului reprezintă un element important, dar care nu este totdeauna acoperit 100%, atunci când acesta se concentrează în special
asupra operațiunilor de încărcare sau săpare.

Camera spate din dotarea excavatorului Liebherr A914 oferă o vizibilitate bună și, atunci când este necesar, poate oferi un control perfect al unghiurilor moarte, lucrând împreună cu o cameră adițională ce poate fi montată pe partea dreaptă a utilajului. Nu trebuie să fii însă un operator profesionist pentru a fi absolut încântat de vizibilitatea totală oferită de cabina
încărcătorului LR 624 Litronic. De altfel, acest utilaj este atât de reușit ca și design, încât a primit unul dintre cele mai râvnite premii printre constructorii de utilaje, IF Product Design Award, ca o recunoaștere a designului compact și a calităților deosebite ale cabinei, precum vederea panoramică sau siguranța operatorului.

Provocarea-detaliile fac diferenţa!

Dar cele două utilaje de la Liebherr au o sarcină și mai dificilă decât evacuarea unei cantități mari de pământ într-o perioadă de timp cât mai scurtă, ele trebuind să lucreze în cea de-a doua etapă a proiectului sub un planșeu din beton, adâncimea utilă a întregii lucrări urmând să fie de 12,80 metri. Aici, încărcătorul pe șenile LR 624 va avea o sarcină grea, trebuind să lucreze extrem de precis printre stâlpi și radieri. În acest caz se vor putea pune cel mai bine în valoare calitățile utilajului. Astfel, datorită centrului de greutate foarte jos, acesta poate să lucreze fără probleme inclusiv pe pante accentuate, chiar și în condițiile în care spațiul de manevră este limitat, utilajul putând fi poziționat cu mare precizie.
Deși are o greutate ce poate atinge, în funcție de echipament, 18.549 kg și se deplasează pe șenile, acesta oferă o viteză mare de deplasare de pe un loc de muncă la altul în interiorul șantierului, aceasta fiind limitată la 10 km/h. Responsabilul cu întreținerea parcului de utilaje are două priorități: un consum cât mai mic și costuri de întreținere minime, în condiții normale de funcționare. Așa că am cerut și opinia responsabilului cu buna funcționare a celor două utilaje marca Liebherr, acesta spunându-ne că detaliile fac diferența. Dincolo de aspectul robust și performanțe, producătorul german Liebherr oferă o asistență tehnică de calitate, dacă este nevoie 24 de ore din 24, prin reprezentanțele sale. Din acest punct de vedere, service-ul Liebherr România a făcut exact ceea ce trebuia: prompt, asistență permanentă și mai ales piese de schimb totdeauna pe stoc. În plus, utilizarea uleiurilor hidraulice Liebherr reprezintă un mare avantaj pentru utilaj, dar și pentru proprietar, deoarece acestea au o durată garantată de utilizare de minim 6.000 ore, putând fi folosite și până la un interval de patru ori mai mare. Aici am întâlnit un aspect interesant, deoarece schimbul de ulei nu se face la intervale bine definite, ci în urma analizei chimice a calității sale, la fiecare 1.000 de ore sau după un an. Motoarele Liebherr de ultimă generație asigură un consum mai mic cu 5% de combustibil decât generația anterioară, iar filtrul final de particule nu este necesar, de aici rezultând o reducere considerabilă a costurilor. Lucrările de întreținere și verificare se fac direct pe șantier, pentru a reduce cât mai mult timpii de nefuncționare. Din acest motiv, accesul la filtrele de ulei, combustibil sau de aer trebuie să se facă foarte uşor, realizându-se direct de la nivelul solului, fără ca mecanicii de întreținere să fie nevoiți să utilizeze pasarele sau scări adiționale. Operatorul poate verifica zilnic uleiul hidraulic direct din cabină.

Și cum cerința de bază este ca utilajul să staționeze cât mai puțin, mai ales atunci când vorbim de ungerea anumitor componente, Liebherr oferă în dotarea standard un sistem de ungere centralizat ce funcționează automat în timp ce utilajul lucrează. Din punctul de vedere al inginerului de întreținere, un punct mare în plus pentru excavatorul pe pneuri Liebherr A914 este dat de sistemul automat central de ungere a atașamentelor și rulmentului de rotire de mare diametru.
În concluzie, reprezentanții firmei sunt mulțumiți că au cumpărat utilajele care corespund exact necesităților lor, acestea oferind ceea ce se așteptau: viteză de lucru, capacitatea de a lucra în spații acoperite, posibilitatea de a se deplasa rapid în interiorul șantierului, fiabilitatea impusă de un program de lucru aproape non-stop.
Conlucrarea cu echipele de service de la Liebherr România reprezintă un alt punct forte, interesul fiind acela de a lucra la capacitate maximă indiferent de condiții, cu perioade de verificare cât mai lungi. Un punct mare în plus: operatorul se concentrează asupra câmpului de lucru, ungerea mecanismelor în mișcare se face automat, iar controlul consumabilelor, precum lichidele hidraulice se face din cabină.