Home Informaţii la zi Reabilitarea unei autostrăzi în timp record cu WIRTGEN și VOGELE
Reabilitarea unei autostrăzi în timp record cu WIRTGEN și VOGELE

Reabilitarea unei autostrăzi în timp record cu WIRTGEN și VOGELE

0

– 60.000 mp, patru utilaje de frezat la rece, șase finisoare de asfalt = 55 ore –

În special în zonele dens populate, cerința ca reabilitarea infrastructurii rutiere să se realizeze cât mai repede devine din ce în ce mai imperioasă în ultimii ani, datorită traficului în creștere de mărfuri sau persoane, și orice obstrucționare o perioadă mai lungă de timp a drumului poate provoca blocaje și pierderi materiale foarte mari. O societatea specializată din Germania a demonstrat cum se poate reabilita și asfalta cu succes, în termen scurt, o autostradă pe o suprafață mare. Mai precis, este vorba de autostrada pe A3, lângă Duisburg, una dintre cele mai aglomerate sectoare rutiere din Germania. Aici, o echipă specializată în reabilitarea drumurilor a  reușit performanța de a reface o suprafață de 60.000 m² în doar 55 de ore, folosind patru mașini de frezat la rece WIRTGEN și șase finisoare de asfalt VÖGELE.

Astfel de proiecte de reabilitare a căii rutiere care trebuiesc finalizate rapid sunt extrem de dificile din punctul de vedere al cerințelor și necesită o experiență deosebită din partea firmei implicate direct în realizarea lor.

Acestea necesită o planificare precisă, un proces riguros de execuție, fiecare fază trebuind terminată exact în perioada stabilită, dar și utilaje extrem de fiabile și performante. Pe scurt, experiență și competență.

Rapid și de calitate

Toate aspectele unui astfel de proiect au fost luate în calcul atunci când a fost pornit proiectul de reabilitare a unei secțiuni în lungime de 3,6 km a autostrăzii A3. Întrucât aceasta reprezintă un nod rutier important, pe aici tranzitând în medie săptămânal aproximativ 120.000 de vehicule, autoritatea statală responsabilă cu autostrăzile a decis să realizeze proiectul de reabilitare închizând complet drumul.

Această decizie a fost luată deoarece calculele arătau că o blocare parțială a autostrăzii ar fi dus la întârzieri zilnice uriașe pentru utilizatorilor ei, și asta timp de câteva săptămâni. Din acest motiv, sa hotărât închiderea ei integrală pentru un weekend și reabilitatea în acest timp extrem de scurt.

Programul a fost extrem de strâns: lucrările au început într-o vineri, la ora 22, cu o închidere completă a drumului, pe ambele sensuri. În continuare, partea dreaptă a autostrăzii, realizată din beton și care nu necesita o reabilitare a fost separată de suprafața adiacentă de asfalt utilizând un echipament cu freză laterală.

La ora 23, patru mașini de frezat la rece WIRTGEN, modelele W 210i, W 220i și W 250i au început să îndepărteze suprafața de asfalt și stratul de legătură, care trebuiau reabilitate. Pentru această lucrare, au fost alocate doar 20 de ore echivalente de lucru, dar utilajele au reușit să își ducă la îndeplinire misiunea cu aproape trei ore mai devreme. Astfel, următoarea etapă, cea de asfaltare, a putut să înceapă la ora 7.15, sâmbătă dimineața.

Asfaltarea trebuia să fie finalizată până la ora 10.30 dimineața pentru a oferi suficient timp pentru celelalte activități, cum ar fi aplicarea marcajelor rutiere. Traseul urma să fie deschis circulației luni pentru a permite traficului de navetiști din această zonă dens populată să înceapă săptămâna în mod normal.

Șase finisoare de asfalt Vogele lucrează în același timp

Atelierele de asfaltare au avut o fereastră de numai 27 de ore pentru acoperirea unei suprafețe de autostradă de 60.000 mp. Firma desemnată pentru această lucrare a hotărât că un număr de 6 finisoare de asfalt Vogele este suficient pentru a se încadra în timp.

Două utilaje SUPER 2100-3i au așternut liantul care face legătura între stratul de rezistență și suprafața de rulare din asfalt. Schema de lucru a prevăzut ca unul dintre cele două utilaje Highway Class să lucreze dintr-o direcție de deplasare, în timp ce celălalt finisor să pornească simultan de la celălalt capăt al șantierului, lucrând în direcția opusă cu primul.  Suprafața de rulare a fost realizată dintr-un amestec special de liant cu pietriș care trebuia să reducă zgomotul produs de mașini în timpul rulării, la așternerea ei fiind utilizate două utilaje SUPER 1800-3i SprayJet.

Trei stații de producere a asfaltului au fost contractate pentru a produce amestecul într-o perioadă de timp atât de scurtă, o a patra stație fiind ținută în rezervă în cazul în care producția orară depășea capacitatea primelor trei. Pentru transportul între stații și până la finisoare a asfaltului fierbinte au fost utilizate 130 de camioane care au făcut 500 de curse. În total au fost necesare 16.000 t asfalt (12.000 t pentru liant și 4.000 t pentru stratul de suprafață), care au fost produse, transportate și așternute în mai puțin de 24 h.

Alimentatoarele de asfalt VÖGELE asigură o turnare continuă

Două utilaje  VÖGELE PowerFeeders de tipul MT 3000-2i Offset au preluat amestecul bituminos din camioane, asigurând o alimentare continuă pentru finisoarele de asfalt. Utilizarea a două mașini de alimentare a reprezentat un element esențial în cadrul șantierului: deoarece operatorii utilajelor destinate alimentării cu materiale coordonau descărcarea, operatorii finisoarele au putut să acorde toată atenția procesului de asfaltare. Astfel, sa putut ca 500 de camioane încărcate la maxim să alimenteze continuu șantierul, iar finisoarele să lucreze continuu la viteză maximă.

Distribuția uniformei a emulsiei pentru aderență și așternerea asfaltului într-o singură operație

Pe de altă parte, utilajele destinate distribuirii emulsiei pe suprafața de rezistență VÖGELE SUPER 1800-3i SprayJet au lucrat, de asemenea, extrem de eficient: au pulverizat emulsia de bitum și au asfaltat întreaga suprafață într-o singură operațiune. În plus, față de economisirea timpului, prin asfaltarea autostrăzii A3 cu ajutorul tehnologiei VÖGELE SprayJet, au existat și alte beneficii: întrucât suprafața de emulsie proaspăt aplicată a fost acoperită cu asfalt imediat după aplicare, utilajele și camioanele care se deplasau în interiorul șantierului nu au avut timp să treacă peste pelicula de liant și să o deterioreze. Acest aspect duce la o aderență mai bună a suprafeței de rulare la stratul de bază, crescând astfel durata de viață a drumului.

Obiectiv atins: drumul a fost redeschis circulației luni, la ora 5 dimineața

Interacțiunea perfectă dintre echipele de specialiști în domeniul asfaltării și tehnologia de la WIRTGEN și VÖGELE au fost cele care au dus la atingerea acestui obiectiv ambițios. Directorul șantierului a afirmat despre acest proiect inedit că a reprezentat o performanță incredibilă a întregii echipe: “Toată lumea i-a sprijinit pe toți ceilalți”.