Home Informaţii la zi Renault Trucks K, mai puternic ca oricând
Renault Trucks K, mai puternic ca oricând

Renault Trucks K, mai puternic ca oricând

0

Fascinante încă de la lansarea oficială, camioanele Renault Trucks din seria K sugerează putere și robustețe de la prima vedere. Cu un design aparte, am putea spune unic pe piața camioanelor dedicate activităților grele, seria K a devenit în ultimii ani reprezentantul condițiilor extreme, bara sa de protecție din oțel de înaltă rezistență, fixată “la vedere” cu ajutorul a patru șuruburi pretensionate speciale, conferindu-i un aspect foarte „aventurier”, care te invită parcă să îi testezi limitele.

 

Și deoarece activitățile de construcție necesită vehicule polivalente ale căror capacități depășesc cu mult calitățile pur rutiere (sarcină utilă, aptitudini pe teren moale, manevrabilitate), Renault Trucks K a dovedit că poate face față tuturor greutăților, devenind vehiculul emblematic al gamei de construcții Renault Trucks.

Un 8×4 perfect pentru orice șantier

Această vară a început în forță pentru Renault Trucks, ofensiva camioanelor sale de construcții destinate pieței din România având un vârf de lance redutabil, seria K cu o dotare de excepție: configurație 8×4 cu motor de 520 CP. Acesta a fost testat în condiții dure de șantier de exploatare a agregatelor miniere, cu drumuri specifice, neamenajate, cu pante abrupte și bineînțeles încărcat la sarcină maximă.

Pregătirea camionului a inclus o benă Meiller rezistentă, configurația sa fiind absolut perfect echilibrată pentru a asigura proprietarului un bun randament în exploatare, dar cu costuri reduse. Astfel, ampatamentul redus de numai 4.350 mm între axa 1 și 3 asigură o rază de bracaj foarte bună, șantierele de exploatare a minereurilor fiind în general configurate pe terase care presupun viraje foarte strânse. De fapt, o astfel de rază strânsă asigură o deplasare cu o viteză constantă a camionului încărcat, deci cicluri de transport cât mai scurte.

Cutia de viteze ranforsată are 13 rapoarte și joacă un rol central atât din punctul de vedere al productivității cât și al economiei de  combustibil. Astfel, deplasarea in treapta CRAWL, cu o viteză de 2,1 km/h (la turația motorului de 1000 min-1, turație unde motorul are deja cuplul maxim de 2.550 Nm). Aceasta viteză permite ieșirea din orice fel de situații dificile (noroi, zăpadă, etc), întrucât viteza de rotație a roților este foarte mică și nu permit ruperea aderenței.

Deși este o basculantă destinată utilizării în special în cariere, cutia de viteze este incredibil de flexibilă, oferind împreună cu raportul în puntea spate de 5,41, chiar la viteze normale de deplasare (80 km/h), o turație a motorului de 1.521 rpm, care o situează în zona verde (zona economică) de consum.

Cutia de viteze XTREM, ranforsată pentru utilizare în condiții dificile (dantura roților dințate este mai rezistentă comparativ cu o cutie normală, fiind ranforsate printr-un proces special de cementare, pentru a rezista la sarcini mari și foarte mari a fost proiectată cu cinci trepte de mers înapoi, având un sistem de răcire cu apă a uleiului din cutia de viteze.

Axa față este pregătită special pentru sarcini de 9 tone, un aspect esențial pentru camioanele care atacă pante abrupte. În mod normal, camioanele coboară încărcate la sarcina nominală, ceea ce duce la o supraîncărcare a punții față care în mod normal nu este întâlnită la un camion rutier. Axa spate, intens solicitată inclusiv de sarcini dinamice ce pot apare la încărcarea bruscă cu rocă de dimensiuni mai mari, rezistă la sarcini de 16 t.

Și deoarece un șantier este prin definiție un loc unde există diferite obstacole, mai mult sau mai puțin ascunse, inclusiv denivelări naturale, camionul testat a fost echipat cu anvelope speciale Michelin X Works 325/95 R24 ultra rezistente. Acestea, împreună cu caracteristicile constructive ale unui camion din seria K, asigură o gardă la sol de peste 400 mm, păstrând unghiul de atac la aceeași valoare de 30 grade, precum și cel de degajare la 50 de grade, valori care cu siguranță au scos camioanele Renault Trucks din situații dificile, în special pe teren cu suprafață vălurită.

Cum să lucrezi în siguranță și fără stres

Siguranța șoferilor pe șantier reprezintă o problemă totdeauna, iar condițiile dure de exploatare și terenul accidentat reprezintă factori care pot reduce eficiența al acestora, crescând în același timp gradul de oboseală. Pentru ca să lucreze eficient și în siguranță, specialiștii Renault Trucks au prevăzut o serie de dotări de siguranță cu adevărat utile, precum sistemul de setarea al vitezei de coborâre a pantei. Când este cuplat, acesta permite coborârea pantelor cu viteze foarte mici, fără acționarea frânei de serviciu, sistemul de frânare ce utilizează forța oferită de evacuarea gazelor arse, cu o putere nominală de 382 kW, fiind suficient pentru o reducere a vitezei line, fără producerea unor suprasarcini dinamice care ar putea abate de la traiectorie mașina.

Bazându-se pe experiența sa îndelungată de producător internațional de camioane, Renault Trucks asigură o deplasare în deplină securitate a mașinii, chiar și în condiții neprevăzute. Șoferul cu siguranță va aprecia sistemul automat de acționare a frânei de parcare în cazul în care vehiculul începe să ruleze și ușa șoferului este deschisă. Astfel se evită situația, des întâlnită, de apariție a unor accidentele provenite în urma părăsirii cabinei de către conducătorul auto, fără ca în prealabil să fi asigurat vehiculul cu frâna de parcare.

Alte dotări cu siguranță utile șoferilor oferite pentru întreaga serie K de la Renault Trucks sunt: sistemul de monitorizare al presiunii din anvelope, cu afișarea valorilor pe bord, farurile de ceață, senzorii de ploaie și lumini, inclusiv un pistol cu aer comprimat existent în dotarea cabinei, absolut indispensabil în condiții de șantier pentru curățarea și suflare mizeriei.

Șoferul rămâne personajul cheie atunci când se discută despre exploatare eficientă a unui camion, și pentru a oferi întreaga sa capacitate de conducere, trebuie să lucreze în condiții optime. Astfel, scaunul cu suspensie pneumatică și reglaj pe trei direcții, care opțional se poate dota cu ventilație și încălzire face parte din acest must-have, precum și trapa din plafon cu plasă de insecte, volanul reglabil pe trei direcții sau comenzile pe volan.

Și cum responsabilitatea bunei funcționări a camionului revine șoferului, supravegherea încărcării echilibrate a acestuia devine de multe ori o necesitate. Din acest motiv, camionul a fost prevăzut din fabrică cu o treaptă de acces și un mâner de prindere, montate pe aripa din stânga a axei unu pentru a ușura inspectarea încărcăturii.

De asemenea, cum pe șantiere se lucrează în general cu flote de camioane, cu siguranță managerul firmei va aprecia și abonamentul preplătit pe un an pentru sistemul on-line Optifleet Check de management al flotei.

Și deoarece reducerea consumului de combustibil rămâne în continuare unul din cele mai eficiente metode pentru a crește rentabilitatea utilizării unui camion, sistemul de oprire automată al motorului intră în funcțiune dacă timp de cinic minute nu se înregistrează nici o comandă din partea șoferului și mașina staționează.