Home Informaţii la zi Precizie maximă pentru circuitul de Formula 1 de la Zandvoort
Precizie maximă pentru  circuitul de Formula 1 de la Zandvoort

Precizie maximă pentru circuitul de Formula 1 de la Zandvoort

0

Trei finisoare de asfalt Vögele au modernizat circuitul Zandvoort, fiind pregătit perfect, conform tuturor standardelor de specialitate, pentru a găzdui Marele Premiu al Olandei. Specialiștii care au lucrat pe șantierul circuitului de formula 1 au trebuit să facă față unor cerințe deosebite. Astfel, traseul pistei de viteză a necesitat integrarea a două viraje înclinate cu o pantă transversală de până la 32% și o precizie de ± 2 mm. Acesta este motivul pentru care antreprenorii, responsabili cu buna desfășurare a lucrărilor de refacere a suprafeței pistei, au beneficiat permanent de sfaturile, aplicate în practică la reglajele utilajelor de pe șantier, oferite de experții Wirtgen Group.

 

Viraje de 180 de grade și diferențe uriașe de altitudine: cu numeroasele sale dealuri și curbe, circuitul Zandvoort, lung de aproximativ 4,2 km, destinat curselor de mare viteză, este extrem de solicitant – nu numai pentru șoferi, ci și pentru profesioniștii în construcția de drumuri. Astfel, înainte ca Formula 1 să revină pe circuit în luna septembrie 2021, după o pauză de 36 de ani, „roller coaster of the dunes” situat direct pe coasta Mării Nordului a trebuit să fie refăcut parțial. Noul aliniament al traseului de viteză a inclus, printre altele, reconstrucția parțială a două viraje noi înclinate, precum și toate lucrările de reparații și modernizare aferente. Cele două viraje înclinate sunt menite să ajute la manevrele de depășire și să permită viteze mai mari în curbe, astfel încât mașinile de curse să poată intra în viteză mare pe ultima linie dreaptă înainte de sosire.

 

În căutarea unor parteneri cu experiență

Cerințele de construcție a părții rutiere erau așadar ridicate: putea fi folosit doar asfalt special care îndeplinește cele mai stricte reguli ale Federației Internaționale de Automobile (FIA). Virajele înclinate trebuiau să aibă o pantă transversală de până la 32% și o precizie de ± 2 mm.

Pentru Filippo Piccoli, directorul tehnic al companiei de inginerie Studio Dromo, care efectuase toate calculele și planificase lucrarea, specificațiile au fost „cele mai extreme în ceea ce privește construcția circuitelor de curse pe care le-am văzut și urmărit în practică până acum”. Directorii firmei de de construcții Van Kessel BV și KWS Infra BV, ambii făcând parte din Royal VolkerWessels NV, au apelat, prin urmare, la consilierea de specialitate, privind aplicarea tehnologiilor potrivite, dar și la sprijinul în timpul lucrului, a Grupului Wirtgen. De asemenea, au apleat la tehnologia de înaltă calitate Wirtgen, alegând să utilizeze pe acest șantier pretențions trei finisoare Vögele SUPER 1900-3i în combinație cu grinda extensibilă AB 500 TV precum și utilaje de compactare speciale Hamm din seriile HW, HD, HD + și HD CompactLine.

 

Încercări înainte de lucrul efectiv

În timpul discuțiilor preliminare cu experții Grupului Wirtgen, specialiștii de pe șantier implicați în proiect au stabilit elementele unui test. Acesta a avut ca scop să pregătească echipa specializată în așternerea asfaltului să facă față provocărilor particulare de la fața locului și să se asigure că totul va decurge fără probleme în timpul turnării acestuia în realitate pe circuit.

În cele din urmă, cele două viraje în rambleu cu o diferență de până la 32%  sa dovedit a avea  o pantă transversală mai mare decât virajele circuitelor americane de mare viteză. Pentru succesul lucrării, a fost deci important ca toți cei implicați să știe exact ce probleme pot apare și deci care trebuiesc să fie depăște, și deasemenea să poată ajusta reglajele utilajelor, ca atare, în timp real.

 

Finisoare de performanță = o echipă bine calificată

Așa cum se cere în general pe șantierele de circuit, instalarea a trebuit să fie realizată în regim cald pe cald, adică fără straturi de lipire intermediare. André Felchner, Head of Application Technologies la Vögele, a venit personal pentru a asista la pregătirea șantierului și la lucrările de asfaltare: „Suntem aici pentru a ajuta echipele de lucru să facă față unor sarcini de șantier extrem de complexei. Există desigur o serie întreagă de reguli, de setări, de materiale care trebuie respectate pentru ca asfaltarea și compactarea să aibă succes pe un traseu extrem ca acesta”, explică Felchner. „Dar, în ciuda complexității lucrărilor, devii entuziasmat când întâlnești echipe de așternere a asfaltului la fel de competente și motivate ca această echipă. Toți au înțeles repede ce era important. ”

Big MultiPlex Ski pentru planeitate maximă

Una dintre provocări a fost toleranța la planeitate de doar ± 2 mm în viraje înclinate: cele trei finisoare de asfalt SUPER 1900-3i trebuiau să efectueze o muncă precisă, care să corespundă perfect cerințelor și, prin urmare, acestea au trebuit să fie echipate cu sistemul Big MultiPlex Ski de la Vögele.

Acest echipament de mare precizie ce presupune utilizarea a mai multor senzori-palpatori ce înregistrează cele mai mici abateri de la planeitate ale suprafeței de asfaltat sunt utilizați pe șantiere care necesită precizie maximă pe direcția longitudinală. Echipa de pregătire a turnării asfaltului a fixat trei senzori cu ultrasunete cu sistem de măsurare multipunct pe grinda cu lungime variabilă, de la 5 până la 13 m lungime. Sistemul Big Multiplex Ski poate utiliza astfel simultan o suprafață de referință formată din mai multe puncte de măsurare, oricât de îndepărtate unul de celălalt. Din totalul de valori măsurate, sistemul automat de nivelare Niveltronic Plus calculează o valoare medie pe întregul domeniu de măsurare și compensează astfel diferențele de planeitate pe lungimea șoselei.

 

Sistemul de sprijin al grinzii de turnare, factor de succes

O altă caracteristică specială a fost profilul longitudinal al șoselei, care era de-a dreptul spectaculos: pentru a turna perfect pe virajele supraînălțate, tehnologia integrată în utilajele de asfaltare de la Vögele a avut nevoie doar de mici adaptări pentru seta în sistemul automat înclinarea curbelor. „Pentru a obține o turnare de înaltă calitate și deja precompactată pentru cu această pantă extremă, a fost suficient să se realizeze un profil lejer cu două pante negative”, explică Felchner.

În virajele înclinate, presiunea la turnare din interiorul virajului măsurată la nivelul stratului de asfalt este în mod natural mai mare datorită poziției înclinate. Pentru a așeza asfaltul uniform pe toată lățimea, echipa de asfaltare a folosit funcția de susținere a grinzii de turnare. La finisoarele Vögele, această funcție poate fi utilizată separat pentru fiecare parte a grinzii. Acest lucru a făcut posibilă reducerea presiunii din interiorul curbei și astfel obținerea unui strat omogen de asfalt.

„Totul a funcționat așa cum am planificat împreună cu partenerii noștri de la Wirtgen Group. Acest lucru ne oferă senzația plăcută că putem conta pe sprijinul lor pentru următorul proiect dificil care va apărea”, subliniază managerul de șantier Mark van Kessel, Gebr. Van Kessel B.V.

tags: